A hivatalos
környezetünkkel kapcsolatos Montessori feladatokat az előző bejegyzésemmel ki
is merítettük. A gyakorlati élet utolsó csoportja a szociális készségekről
szól, és többek között arra tanítja a gyerekeket, hogyan szóljanak udvariasan a
felnőttnek, ha az éppen mással beszélget, hogyan üdvözöljék a felnőtteket,
hogyan kérjenek illedelmesen segítséget, stb. Ezek mind szóbeli gyakorlatokat,
és szerintem mindegyikük alkalmazza nap mint nap.
Van azonban még pár
gyakorlat, ami bár nem kifejezetten Montessori, de Montessori ihletésű, és
szerintem a praktikus élet témakörébe sorolható. Úgy gondoltam, hogy ezeknek is szentelek egy bejegyzést, ilyen például a kalapálás.
A feladatokat egy fakalapáló
játék ihlette, ami nem csak azért fejlesztő hatású, mert a gyerekek
elsajátíthatják vele a kalapálás csínját-bínját, de még a színekről is tanulhatnak
közben. Mi az alábbi módon végeztük a gyakorlatot:
1. A négy különböző színű
cilindert egyesével, fentről lefelé haladva belehelyezzük a bal oldali lyukakba.
2. A másik négy különböző
színű cilindert egyesével a vele azonos színű cilinder mellett lévő lyukba
tesszük.
3. Ezután a kalapácsot
domináns kézzel megfogjuk, és kis ütéssel beleverjük a cilindert a lyukba.
A fa játék
megfordításával a cilindereket újra beütögethetjük, vagy egyesével kivehetjük
őket, ha a gyermek végzett a kalapácsolással. Ez a feladat is önállóságra tanít,
fejleszti a szem-kéz koordinációt, a finom motorikus mozgás, koncentrációt és a
függetlenséget. Az önellenőrzés vizuális, ha egy lyukban nincs cilinder, vagy
magasabban van mint a többi.
Ezt a gyakorlatot úgy
bonyolítottuk, hogy tojástartóba ütögettünk vékony hengereket. Itt az a
nehezítés, hogy nincs lyuk, és miközben kalapálunk, nem domináns kézzel közben
a kis hengereket is tartani kell. Itt is ugyanúgy fentről lefelé, balról jobbra
haladtunk.
Egy másik variáció erre a
feladatra, ha hungarocellbe kalapálunk kis gyufaszál nagyságú fa rudacskákat. Mi először kézzel bedugdostuk kicsit a rudakat, majd a gyerekek mélyebbre kalapálták őket. Ez a megoldás azért jó, mert ha kitartóak vagyunk, és több sornyi rudacskát
kalapálunk egymás alá, akkor az elkészült mű geo táblaként használható, aminek
a használatát holnap mutatjuk be.
A gyerekek a hétvégén
nagyon rákattantak a kavicsfestésre, többek között ezzel az ajándékkal kedveskedtek
a nagymamáknak, így a foglalkozás kreatív részeként folytattuk a katicák és
méhecskék gyártását.
No comments:
Post a Comment