Wednesday, May 13, 2020

Sztereognosztikus érzékelés


A feladat neve: tapintós anyagok
Az eszköz leírása: különböző színű és textúrájú anyagdarabok, mindegyik anyagból két darab található a dobozban
A feladat közvetlen célja: felébreszteni a gyermekben a tapintással való érzékelés képességét. Felhívni a gyermek figyelmét a környezetünkben lévő különböző textúrákra.
A feladat közvetett célja: megtanítani a gyermeknek a különböző anyagok nevét
Önellenőrzés: vizuális, miután a gyermek bekötött szemmel elvégezte a feladatot, levesszük a kendőt, és látja, hogy sikeresen összepároztatta-e az anyagokat

A gyakorlat bemutatása:

1. Egy sállal bekötjük a gyermek szemét

2. Az anyagdarabokat véletlenszerűen az asztalra helyezzük.

3. Kiválasztjuk a két legkontrasztosabb darabot, és megmutatjuk a gyermeknek, hogyan húzza végig rajta a mutatóujját és a középső ujját. Megkérdezzük, hogy érzi-e a különbséget a két anyag között.


4. Az anyagok végigsimításával megkeressük a párokat, és egymás mellé tesszük, amit hasonlónak érzünk.



5. Levesszük a kendőt, és megnézzük, hogy sikerült-e összepároztatni az anyagdarabokat.

A feladat neve: sztereognosztikus zacskó
Az eszköz leírása: Vászonból készült zárható zacskó, amely 10 különböző mértani testet (piramis, kocka, téglatest, henger, stb) tartalmaz. Én a fa építőjátékunkból vettem ki a testeket, 6 darabot sikerült összeszedni.
A feladat közvetlen célja: segíteni a gyermeket a szteregnosztikus képesséégeinek finomításában (egy tárgy szellemi képének megjelenítése a tárgy megérintésekor).
A feladat közvetett célja: megtanítani a gyermeknek a mértani testek nevét
Önellenőrzés: vizuális

A gyakorlat bemutatása:

1. Kipakoljuk a mértani testeket a zsákból, hagyjuk, hogy a gyermek egyesével megfogja mindegyiket, és megnevezzük őket.


2. Ezután visszatesszük a testeket a zsákba.

3. Belenyúlunk a zsákba, megfogunk egy testet, és megpróbáljuk megnevezni, még mielőtt kihúznánk a kezünket.


4. Kivesszük a testet, és megbizonyosodunk róla, hogy jóra gondoltunk-e.

A gyakorlatot végezhetjük két zsákkal is, a lényeg, hogy egyforma testeket rejtsünk el bennük. Az egyik kezünkkel belenyúlunk az egyik zsákba, mindeközben pedig a másik kezünkkel megpróbáljuk megkeresni a másik zsákban rejlő test párját.




Nem kell ragaszkodnunk a mértani testekhez, a feladat végezhető egyéb háztartási tárgyakkal is. Kétféle anyagból kivágtam 9-9 kis darabot, amibe itthon fellelhető dolgokat rejtettem. Előzőleg megmutattam őket a gyerekeknek, és megneveztük a tárgyakat. 


Az anyagokat tűzőgéppel összetűztem, így rejtélyes tasak lett belőlük. A tasakokat szín szerint két csoportra osztottuk, a gyerekeknek pedig tapogatással kellett összepároztatniuk a bennük lévő tárgyakat. Főként itt is mértani testeket rejtettem el, igaz kisebbeket, de volt a csomagban száraztészta, iratkapocs, műanyag csigaház, stb.


 A foglalkozást ismét gyurmázással fejeztük be, ezúttal a gyurmaformák helyett a gyurma alátéteket vettük elő.


No comments:

Post a Comment

Golyópálya

A gyerekek, különösen a kisfiam, nagyon szeretnek golyókkal játszani. Van egy fa golyópálya játékunk, ami nagyon népszerű, csak rendszeres...