A feladat neve: tapintós anyagok
Az eszköz leírása: különböző színű és textúrájú anyagdarabok, mindegyik
anyagból két darab található a dobozban
A feladat közvetlen célja: felébreszteni a gyermekben a tapintással való érzékelés
képességét. Felhívni a gyermek figyelmét a környezetünkben lévő különböző
textúrákra.
A feladat közvetett
célja: megtanítani a gyermeknek a különböző
anyagok nevét
Önellenőrzés: vizuális, miután a gyermek bekötött szemmel elvégezte a
feladatot, levesszük a kendőt, és látja, hogy sikeresen összepároztatta-e az
anyagokat
A
gyakorlat bemutatása:
1. Egy sállal bekötjük a gyermek szemét
2. Az anyagdarabokat véletlenszerűen az asztalra
helyezzük.
3. Kiválasztjuk a két legkontrasztosabb darabot, és
megmutatjuk a gyermeknek, hogyan húzza végig rajta a mutatóujját és a középső
ujját. Megkérdezzük, hogy érzi-e a különbséget a két anyag között.
4. Az anyagok végigsimításával megkeressük a
párokat, és egymás mellé tesszük, amit hasonlónak érzünk.
5. Levesszük a kendőt, és megnézzük, hogy sikerült-e
összepároztatni az anyagdarabokat.
A feladat neve: sztereognosztikus zacskó
Az eszköz leírása: Vászonból készült zárható zacskó, amely 10 különböző mértani
testet (piramis, kocka, téglatest, henger, stb) tartalmaz. Én a fa
építőjátékunkból vettem ki a testeket, 6 darabot sikerült összeszedni.
A feladat közvetlen célja: segíteni a gyermeket a szteregnosztikus képesséégeinek
finomításában (egy tárgy szellemi képének megjelenítése a tárgy
megérintésekor).
A feladat közvetett
célja: megtanítani a gyermeknek a mértani
testek nevét
Önellenőrzés: vizuális
A
gyakorlat bemutatása:
1. Kipakoljuk a mértani testeket a zsákból, hagyjuk,
hogy a gyermek egyesével megfogja mindegyiket, és megnevezzük őket.
2. Ezután visszatesszük a testeket a zsákba.
3. Belenyúlunk a zsákba, megfogunk egy testet, és
megpróbáljuk megnevezni, még mielőtt kihúznánk a kezünket.
4. Kivesszük a testet, és megbizonyosodunk róla,
hogy jóra gondoltunk-e.
A gyakorlatot végezhetjük két zsákkal is, a lényeg,
hogy egyforma testeket rejtsünk el bennük. Az egyik kezünkkel belenyúlunk az
egyik zsákba, mindeközben pedig a másik kezünkkel megpróbáljuk megkeresni a
másik zsákban rejlő test párját.
Nem kell ragaszkodnunk a mértani testekhez, a
feladat végezhető egyéb háztartási tárgyakkal is. Kétféle anyagból kivágtam 9-9
kis darabot, amibe itthon fellelhető dolgokat rejtettem. Előzőleg megmutattam
őket a gyerekeknek, és megneveztük a tárgyakat.
Az anyagokat tűzőgéppel
összetűztem, így rejtélyes tasak lett belőlük. A tasakokat szín szerint két
csoportra osztottuk, a gyerekeknek pedig tapogatással kellett összepároztatniuk
a bennük lévő tárgyakat. Főként itt is mértani testeket rejtettem el, igaz
kisebbeket, de volt a csomagban száraztészta, iratkapocs, műanyag csigaház,
stb.
No comments:
Post a Comment