A
színek megkülönböztetése vizuálisan történik. A Montessori-módszer egy háromfázisú
leckével tanítja meg a gyermeknek a színeket. Az ehhez használt Montessori
eszköz téglalap alakú kis méretű lemez, aminek a rövidebb oldalai fogórésszel
rendelkeznek. Az első készletben az alábbi három szín szerepel: piros, kék és
sárga. Én ugyanezzel a módszerrel tanítom a kislányomnak a színeket, csak a
lemezek helyett kártyákat használunk.
1. Az
első fázisban letesszük a szín kártyát a gyermek elé, rámutatunk és megnevezzük:
ez itt kék.
A gyermek ilyenkor általában utánoz minket, magától ő is rámutat, és megismétli, hogy kék.
Majd elvesszük a kártyát, és ugyanígy letesszük elé
a második megtanítani kívánt színt: ez itt piros. A gyermek ilyenkor általában utánoz minket, magától ő is rámutat, és megismétli, hogy piros.
Ebben
a fázisban a gyermek összeköti az érzéki észleletet a névvel.
2. A
második fázisban a gyermek elé tesszük a kék és a piros kártyát (egymás mellé),
és megkérjük, hogy mutasson rá a kék kártyára: meg tudod mutatni, hogy melyik a
kék?
Majd ugyanezt a kérdést feltesszük a piros kártyáról is.
Ebben
a fázisban kiderül, hogy a gyermek megértette-e az első fázisban, amit mondtunk
neki. Ha sikerül helyesen megmutatnia a gyermeknek a kártyákat, akkor
összekeverjük őket, és újra lehelyezzük a gyermek elé, és ismét feltesszük a
kérdést, hogy melyik a kék, és melyik a piros.
Csak
abban az esetben folytatjuk a leckét, ha sikerül rámutatnia a helyes színre, ha
nem, akkor másnap próbáljuk újra.
3. A
harmadik fázisban letesszük a gyermek elé a kék kártyát, és megkérdezzük: ez
milyen színű?
Amennyiben tudja a helyes
választ, ugyanezt a kérdést feltesszük a másik kártyára vonatkozóan is.
A gyermek általában ilyenkor a színre mutat, és válaszol.
Ez a
fázis az emlékezésről szól, kiderül, hogy a gyermek megjegyezte-e a nevét az
adott színnek.
4. A
lecke végét pedig ezzel a mondattal zárjuk: ma megtanultuk a kék színt (újra megmutatjuk
a kék kártyát), és pirosat (rámutatunk a piros kártyára)
Maximum
három színt szabad egyszerre tanítani ezzel a módszerrel, de leginkább a kettő
javasolt. Ha a gyermek elakad az egyik fázisnál, érdemes máskor próbálkozni.
Montessori ugyanezzel a módszerrel tanítja a számokat és a betűket/hangokat is.
Miután
a kislányommal átvettük a kék és a piros színt, jöhetett is a színek
szortírozása. Minden színnek kapcsolatos feladatot bátran végezhetik a kisebbek
is, akik még nem tudják megnevezni a színeket. Kiterítettük a földre a
színkártyáinkat, és a gyerekek szín szerint szortírozták a kis laminált
lapjainkat a rájuk nyomtatott színes tárgyakkal. A feladat az volt, hogy a tárgyat
a színben hozzá illő kártya alá tegyék.
A kártyákat innen nyomtattam: https://docs.google.com/file/d/0B-Jp2xvcHjp4NmRkZjQ3ZjgtN2ZmYy00YTFlLWE5ZmEtN2EzYWI1ZjgyMzBh/edit?hl=en_US&pli=1, én csak egy szettet vágtam ki, és lamináltam le, de ha mind a két oldalt megcsináljuk, akkor kiváló szín pároztató játékot kapunk.
Ezután játékképpen különböző színűre festett pálcikákat dugdostak a gyerekek az újrahasznosított tojástartó doboz
azonos színű lyukaiba, majd kivették őket.
Levezetésképpen
a madarak és fák világnapjára készülve festettek a gyerkőcök, egy kis vágás és
ragasztás után el is készültek a madárfészkek.
Rengeteg
színekkel kapcsolatos feladat/játék van az interneten, érdemes nézelődni Pinteresten,
mi sem elégszünk meg ennyivel, jövő héten további színes gyakorlatokkal
folytatjuk.
No comments:
Post a Comment