Tuesday, May 12, 2020

Tapintás


A feladat neve: érintős tábla
Az eszköz leírása: Három téglalap alakú fatábla, amelyekre csiszolópapír van ragasztva. Az első tábla egyik felén négyzet alakú csiszolópapír van, a másik fele pedig üres. A második táblára 5 vékony csíkban csiszolopapír van ragasztva, a közte lévő hézagokban csíkokban látszik a fa. A harmadik táblán pedig 5 különböző durvaságú csiszolópapír található, a legfinomabb szemcséstől a legerősebbig. Nekem itthon az első két táblát sikerült előállítanom.
A feladat közvetlen célja: felébreszteni a gyermekben a tapintással való érzékelés képességét. Felhívni a gyermek figyelmét a környezetünkben lévő különböző textúrákra.
A feladat közvetett célja: felkészíti a gyermeket a csiszolópapírból készült számok és betűk megtanulására.
Önellenőrzés: a tapintás érzése

A gyakorlat bemutatása:

Az első táblával megtanítjuk a gyermeknek a sima és a durva kifejezéseket a háromfázisú lecke segítségével.

1. Az első fázisban végighúzzuk a mutató és a középső ujjunkat a csiszolópapíron és megnevezzük: ez itt érdes. 


Majd ugyanígy teszünk a tábla másik oldalával: ez itt sima. Ebben a fázisban a gyermek összeköti az érzéki észleletet a névvel.


2. A második fázisban megkérjük, hogy mutasson rá az érdes részre: meg tudod mutatni, hogy melyik érdes? 


Majd ugyanezt a kérdést feltesszük a sima részre vonatkozóan is.


Ebben a fázisban kiderül, hogy a gyermek megértette-e az első fázisban elhangzottakat. Ha sikerül a gyermeknek rámutatnia a megfelelő felületre, akkor folytatjuk a következő fázissal.

3. A harmadik fázisban rámutatunk a tábla durva részére, és megkérdezzük, hogy mi ez? Amennyiben a gyermek tudja a helyes választ, ugyanezt a kérdést feltesszük a tábla másik felére vonatkozóan is.

Ez a fázis az emlékezésről szól, kiderül, hogy a gyermek megjegyezte-e a nevét az adott felületnek.

A második táblát úgy mutatjuk be, hogy a középső és a mutatóujjunkat végighúzzuk a csiszolópapíron, és közben azt mondjuk, hogy érdes. A sima részen végighúzva az ujjunkat pedig kijelentjük, hogy sima. Végig ezt ismételjük: érdes, sima, érdes, sima, érdes, amíg a tábla végére nem érünk. Be is csukhatjuk a szemünket a gyakorlathoz.



A harmadik táblát úgy mutatjuk, hogy be, hogy végighúzzuk az ujjunkat a különböző durvaságú csiszolópapírokon, és közben ezt mondjuk: érdes, érdesebb, érdesebb, érdesebb, legérdesebb.

Mi ehhez a gyakorlathoz a következő feladatban szereplő tapintós táblákat használtuk. Csak a szett egyik felét vettem elő, és miután végigsimítottunk a táblákon, kiraktuk őket a legsimábbtól a legérdesebbig.



A feladat neve: tapintós tábla
Az eszköz leírása: A fadobozban 5 pár fatábla található, amelyek mindegyikére csiszolópapír van ragasztva. Az egyes párok a csiszolópapírok durvaságában különböznek egymástól, amely a nagyon érdestől a szinte teljesen simáig megy.
Én négy különböző durvaságú táblát állítottam össze, de csiszolópapír helyett egyéb anyagokat használtam.
A feladat közvetlen célja: finomítja a gyermek tapintó készségét.
A feladat közvetett célja: felkészíti a gyermeket a csiszolópapírból készült számok és betűk megtanulására.
Önellenőrzés: vizuálisan és tapintással

A gyakorlat bemutatása:

1. A táblákat véletlenszerűen az asztalra helyezzük.

2. Kiválasztunk egy táblát, amin végighúzzuk a mutatóujjunkat és a középső ujjunkat. Majd a többi tábla végigtapogatásával megkeressük a párját.


3. Az összeillő táblákat egymás mellé rakjuk, a következő táblapárost mindig az előzők alá tesszük.


4. A gyakorlatot addig ismételjük, amíg mindegyik táblának megtaláljuk a párját.

Egy itthon készített pálcikás játék által még jobban elmélyültünk a textúrák világában. Ez a tevékenység is a pároztatásról szólt, de az érdes felületeken túl egyéb anyagokkal és érzetekkel is ismerkedhettek. A pálcákra többek között ragasztottunk filcet, pompont, habszivacsot, gyöngyöt, szalagot, zseníliát, stb.



Ha már amúgy is annyit foglalkoztunk a textúrákkal, és még az idő is esős volt, készítettünk egy kis csillámporos házi gyurmát a gyerekekkel, hogy tovább tapogathassanak.







No comments:

Post a Comment

Golyópálya

A gyerekek, különösen a kisfiam, nagyon szeretnek golyókkal játszani. Van egy fa golyópálya játékunk, ami nagyon népszerű, csak rendszeres...