A feladat neve: érintős tábla
Az eszköz leírása: Három téglalap alakú fatábla, amelyekre csiszolópapír van ragasztva.
Az első tábla egyik felén négyzet alakú csiszolópapír van, a másik fele pedig
üres. A második táblára 5 vékony csíkban csiszolopapír van ragasztva, a közte
lévő hézagokban csíkokban látszik a fa. A harmadik táblán pedig 5 különböző durvaságú
csiszolópapír található, a legfinomabb szemcséstől a legerősebbig. Nekem itthon
az első két táblát sikerült előállítanom.
A feladat közvetlen célja: felébreszteni a gyermekben a tapintással való érzékelés
képességét. Felhívni a gyermek figyelmét a környezetünkben lévő különböző
textúrákra.
A feladat közvetett
célja: felkészíti a gyermeket a
csiszolópapírból készült számok és betűk megtanulására.
Önellenőrzés: a tapintás érzése
A
gyakorlat bemutatása:
Az első táblával megtanítjuk a gyermeknek a sima és
a durva kifejezéseket a háromfázisú lecke segítségével.
1. Az
első fázisban végighúzzuk a mutató és a középső ujjunkat a csiszolópapíron és
megnevezzük: ez itt érdes.
Majd ugyanígy teszünk a tábla másik oldalával: ez
itt sima. Ebben
a fázisban a gyermek összeköti az érzéki észleletet a névvel.
2. A
második fázisban megkérjük, hogy
mutasson rá az érdes részre: meg tudod mutatni, hogy melyik érdes?
Majd
ugyanezt a kérdést feltesszük a sima részre vonatkozóan is.
Ebben a fázisban kiderül, hogy a gyermek megértette-e az első fázisban elhangzottakat. Ha sikerül a gyermeknek rámutatnia a megfelelő felületre, akkor folytatjuk a következő fázissal.
3. A
harmadik fázisban rámutatunk a tábla durva részére, és megkérdezzük, hogy mi ez?
Amennyiben a gyermek tudja a helyes választ, ugyanezt a kérdést feltesszük a
tábla másik felére vonatkozóan is.
Ez a
fázis az emlékezésről szól, kiderül, hogy a gyermek megjegyezte-e a nevét az
adott felületnek.
A
második táblát úgy mutatjuk be, hogy a középső és a mutatóujjunkat végighúzzuk
a csiszolópapíron, és közben azt mondjuk, hogy érdes. A sima részen végighúzva
az ujjunkat pedig kijelentjük, hogy sima. Végig ezt ismételjük: érdes, sima,
érdes, sima, érdes, amíg a tábla végére nem érünk. Be is csukhatjuk a szemünket
a gyakorlathoz.
A
harmadik táblát úgy mutatjuk, hogy be, hogy végighúzzuk az ujjunkat a különböző
durvaságú csiszolópapírokon, és közben ezt mondjuk: érdes, érdesebb, érdesebb,
érdesebb, legérdesebb.
Mi
ehhez a gyakorlathoz a következő feladatban szereplő tapintós táblákat használtuk. Csak a szett egyik felét vettem elő, és miután végigsimítottunk a
táblákon, kiraktuk őket a legsimábbtól a legérdesebbig.
A feladat neve: tapintós tábla
Az eszköz leírása: A fadobozban 5 pár fatábla található, amelyek mindegyikére csiszolópapír
van ragasztva. Az egyes párok a csiszolópapírok durvaságában különböznek
egymástól, amely a nagyon érdestől a szinte teljesen simáig megy.
Én négy különböző durvaságú táblát állítottam össze, de
csiszolópapír helyett egyéb anyagokat használtam.
A feladat közvetlen célja: finomítja a gyermek tapintó készségét.
A feladat közvetett
célja: felkészíti a gyermeket a
csiszolópapírból készült számok és betűk megtanulására.
Önellenőrzés: vizuálisan és tapintással
A
gyakorlat bemutatása:
1. A táblákat véletlenszerűen az asztalra helyezzük.
2. Kiválasztunk egy táblát, amin végighúzzuk a
mutatóujjunkat és a középső ujjunkat. Majd a többi tábla végigtapogatásával
megkeressük a párját.
3. Az összeillő táblákat egymás mellé rakjuk, a
következő táblapárost mindig az előzők alá tesszük.
4. A gyakorlatot addig ismételjük, amíg mindegyik
táblának megtaláljuk a párját.
Egy itthon készített pálcikás játék által még jobban
elmélyültünk a textúrák világában. Ez a tevékenység is a pároztatásról szólt,
de az érdes felületeken túl egyéb anyagokkal és érzetekkel is ismerkedhettek. A
pálcákra többek között ragasztottunk filcet, pompont, habszivacsot, gyöngyöt,
szalagot, zseníliát, stb.
Ha már amúgy is annyit foglalkoztunk a textúrákkal,
és még az idő is esős volt, készítettünk egy kis csillámporos házi gyurmát a gyerekekkel, hogy
tovább tapogathassanak.
No comments:
Post a Comment