A blogom
főszereplője ma visszatért az oviba, de korábban összeállítottam korcsoport
szerint 1-2 anyagot, ami még szeretnék veletek megosztani, mielőtt kitalálom,
hogy hogyan továbbJ Három Montessori ihlette
feladattal készültem, amiket korábban csináltam. A főszerepben a csipeszek lesznek. Szerencsére
nagyon sok fejlesztő feladat végezhető csipeszekkel, íme még néhány közülük,
remélem, hogy mindegyik korosztály számára (0-6) találtok megfelelőt.
A legkisebbek
domináns kézzel, egyesével dobálhatnak a csipeszeket egy lábosba/dobozba, ami
éppen a kezünk ügyébe akad. A lábos azért lehet jó választás, mert még hangot
is ad, ahogy a csipesz az aljához koccan. Ha elfogynak a csipeszek, gyermekünk
egyesével kiveheti őket.
Szintén érdekes
lehet a gyerkőcök számára, ha egy olyan zárt dobozba pottyanthatják a csipeszt,
aminek csak egy lyuk van a tetején. Miután minden csipesz a tárolóba kerül,
öntsük ki őket, és kezdődhet is a móka elölről. Én egy üres mosogatógép
tablettás dobozt használtam fel erre a célra.
A kicsit
nagyobbaknak kifeszíthetünk egy madzagot, mintha szárítókötél lenne, és
megmutathatjuk nekik, hogyan csíptessék fel a ruhákat. Mi a gyerekekkel
duplóból készítettünk egy mini teregető állomást. A madzagot kész dupló oszlop
tartja, rajta kis csipeszek, és pár apró ruhadarab filcből.
A feladat közvetlen célja: megtanítani a gyermeknek a csipesz használatát
A feladat közvetett célja: szem-kéz koordináció, finom motorikus mozgás, koncentráció és függetlenség fejlesztése
A gyakorlat bemutatása:
1. Nem domináns kézzel megfogunk
egy ruhadarabot, és a madzaghoz emeljük, a baloldalon lévő első csipeszhez.
2. Domináns kézzel, háromujjas fogással (nagyujj,
mutató ujj és középső ujj használatával) megfogjuk a csipeszt, szétnyitjuk, és
közben belecsúsztatjuk a ruhadarabot.
3. Miután minden ruhát
felcsíptettünk, balról jobbra, fentről lefelé haladva egyesével levesszük őket
úgy, hogy domináns kézzel összenyomjuk a csipeszt, nem dominánssal pedig
megfogjuk a ruhát.
A színes csipeszeinket szortírozásra is
használhatjuk. Mi ehhez a gyakorlathoz 4 különböző színű poharat használtunk. A
poharakat egymás mellé helyezzük, a csipeszeket pedig egy tálban eléjük
tesszük. A feladatot úgy végezzük, hogy domináns kézzel kiveszünk egy csipeszt
a tálból, és az azonos színű pohárra csíptetjük. Ha már minden csipesz a
poháron van, egyesével levesszük őket, és visszatesszük a tálba.
A legnagyobbak a betűket is gyakorolhatják a
csipeszekkel. Fa pálcára hárombetűs szavakat írtam, a csipeszekre pedig egy-egy
betűt, amivel ezeket a szavakat megalkothatják. A feladathoz kiválasztunk egy
fa pálcát, majd egyesével megkeressük a csipeszen szereplő azonos betűket. A
csipeszek pálcára csíptetésével megalkotjuk a pálcán szereplő szó.
No comments:
Post a Comment