A mai
bejegyzésben jó néhány Montessori ihlette feladattal találkozhattok, a
főszerepben a kupakok lesznek. Szerencsére nagyon sok fejlesztő feladat
végezhető kupakokkal, korábban már bemutattunk párat, de íme még néhány
közülük, remélem, hogy mindegyik korosztály számára (0-6) találtok megfelelőt.
Az 1 éves
korosztálynak a kupakhalászást ajánlom, egy nagyobb tálba vizet öntünk, és
megkérjük a gyermeket, hogy dobáljon bele pár kupakot. Valószínűleg már ezt a
részét is nagyon fogja élvezni. Majd adjunk a kezébe egy szűrőt, és kérjük meg,
hogy halássza ki a kupakokat. Érdemes jó idő esetén kint végezni a gyakorlatot,
vagy a fürdőszobában, esetleg leteríthetünk pár törölközőt is. A halászós játék
fejleszti a szem-kéz koordinációt, a finom motorikus mozgást és a koncentráció.
Nem utolsó sorban a nagytesók is élvezni fogják.
A kisebbeknek
ajánlom még a kupakok szín szerinti pároztatását. A különböző színű kupakokat
véletlenszerűen az asztalra helyezzük, megkérjük a gyermeket, hogy válasszon
egy kupakot, és keresse meg a párját. A párokat egymás alá helyezzük.
A kupakokat méret
szerint is párosíthatjuk, valamint ha egy A4-es lapra körberajzolunk különböző
méretű kupakokat, és a lap mellé tesszük őket, a gyermek megkeresheti, hogy
melyik kupak hová való.
A kupakokat
csipesszel is mozgathatjuk.
A feladat neve: tárgyak mozgatása csipesszel
Az eszköz leírása: egy tálca, muffin forma, egy tároló, benne kupakok,
csipesz
A feladat közvetlen célja: megtanítani a gyermeknek, hogyan kell tárgyakat
mozgatni csipesszel.
A feladat közvetett célja: függetlenség, koncentráció, finom motorikus mozgás
fejlesztése.
Önellenőrzés: ha leesik a mozgatni kívánt tárgy, a gyermek újra
felveheti a csipesszel.
A gyakorlat bemutatása:
1. Megmutatjuk a gyermeknek, hogyan fogja a
csipeszt, és párszor összenyomjuk.
2. A tálból kiveszünk egy kupakot a
csipesszel, és a muffin forma legközelebbi mélyedésébe helyezzük. Fentről
lefelé, balról jobbra haladva megtöltjük a mélyedéseket a kupakokkal.
3. Ha véletlenül kiesik egy kupak, újra
felvesszük a csipesszel.
4. Miután az összes mélyedést megtöltöttük
kupakkal, az üres tálat áttesszük a muffin forma baloldaláról a jobb oldalra.
(Ez azért fontos, mert Montessori mindig balról jobbra dolgozik az írás
előkészítése miatt.)
5. A csipesszel fentről lefelé, balról
jobbra haladva egyesével kivesszük a kupakokat, és visszahelyezzük őket a tálba.
További csipeszes ötletekről itt
olvashattok:
2 éves kortól
ajánlom a gyerekeknek a geotáblát, ami külföldön egy népszerű fejlesztő játék,
mi ezúttal kupakokból készítettük. A gyermek befőttes gumi segítségével
tetszőleges alakzatokat rakhat ki a kupakokból. Használhatjuk a geotáblát
geometriai alakzatok tanítására, de betűket is formázhatunk belőle.
A kupakokból
memóriajátékot is készíthetünk, én egy sablont kinyomtattam, kivágtam, és
beleragasztottam a kupakokba. Úgy játsszuk, mint bármely más memória játékot, a
kupakokat lefordítjuk, és emlékezetből megpróbáljuk megtalálni a képek párját.
A kisebb gyerekek sima párosító játékot is
játszhatnak úgy, hogy megkeresik, és egymás mellé teszik az egyforma képeket.
A következő
fejlesztő játék azoknak a gyerekeknek szól, akik már ismerik a számokat. A
laminált lapon a mennyiség látható, és a gyermek feladata, hogy megkeresse, és
ráhelyezze a hozzá tartozó számot.
Hasonló módon
használhatjuk a kupakokat a betűk tanulására is. Mi most a magánhangzókat
gyakoroltuk. A laminált lapon az írott forma látható, amit a gyermek
összepárosíthat a kupakokra írt nyomtatott betűkkel.
No comments:
Post a Comment