A mai Montessori
ihlette feladatokban a fapálcikák játsszák a főszerepet. Igyekeztem úgy
összeállítani a gyakorlatokat, hogy több területet is lefedjenek, az első két
feladat a kisebbeknek szól, és az érzékszerveket fejleszti. Az első feladat a
vizuális megkülönböztetés csoportjába tartozik, azon belül is a színérzékelést
fejleszti. Két variációt is mutatok a gyakorlatra, mindkettő fejleszti a
szem-kéz koordinációt, a finom motorikus mozgást és a koncentrációt is.
A legkisebbeknek
öt különböző színű filc anyagból kivágunk öt jégkrémformát, amit kartonpapírra
ragasztunk, úgy hogy az alján maradjon egy pálcikányi hely. Vízfestékkel
ugyanilyen színűre festjük a fapálcákat, amiket aztán tetszőlegesen elhelyezünk
a kartonpapír alatt. Kiválasztunk egy pálcikát, és bebújtatjuk az azonos színű
jégkrémformába. Érdemes először a felnőttnek elvégeznie a gyakorlatot, majd
megkérdezni a gyermeket, hogy van-e kedve utánunk csinálni.
Az egy év körüli
gyerekeknek a tojásdoboz tetejét tíz különböző színnel lefestjük, majd ugyanígy
teszünk tíz fapálcikával. A tojásdoboz tetejét kilyukasztjuk. Tetszőlegesen az
asztalra helyezzük a tíz pálcikát a tojástartó alá, és domináns kézzel
kiválasztunk egyet közülük, amit az azonos színű tojástartóba szúrunk.
A másfél, két
éves gyerekeknek egy tapintást fejlesztő feladat, ha a fapálcikákra különböző
textúrákat ragasztunk, minden anyagból két szettet érdemes csinálni, hogy a
gyermek tapintás alapján párba állíthassa a pálcikákat. Én használtam
gyöngyfűzért, szalagot, filc anyagot, csomagoláshoz szánt habszivacsot,
pomponokat, de gyufaszál nagyságú fa rudakat is. Jó ha van közte érdesebb,
simább, puhább anyag is.
Először
megmutatjuk a gyermeknek a két legkontrasztosabb pálcát, megkérjük, hogy
domináns kézzel, mutató és középső ujjal simítson végig a pálcákon, és
megkérdezzük, hogy érzi-e a különbséget. A háromfázisú leckével megtaníthatjuk
nekik, hogy melyik pálcika sima, melyik érdes, melyik puha, stb.
1. Az első fázisban
letesszük a pálcát a gyermek elé, rámutatunk és megnevezzük: ez itt sima.
A gyermek ilyenkor
általában utánoz minket, magától ő is rámutat, és megismétli, hogy sima.
Majd elvesszük a pálcát, és ugyanígy letesszük elé a második
megtanítani kívánt anyagot: ez itt érdes. A gyermek ilyenkor általában
utánoz minket, magától ő is rámutat, és megismétli, hogy érdes.
Ebben a fázisban a
gyermek összeköti az érzéki észleletet a névvel.
2. A második fázisban a
gyermek elé tesszük a puha és az érdes pálcikát (egymás mellé), és megkérjük,
hogy mutasson rá a puha pálcára: meg tudod mutatni, hogy melyik a puha?
Majd ugyanezt a kérdést
feltesszük az érdes pálcikával kapcsolatban is.
Ebben a fázisban kiderül,
hogy a gyermek megértette-e az első fázisban elhangzottakat. Ha sikerül
helyesen megmutatnia a gyermeknek az anyagokat, akkor összekeverjük őket, és
újra lehelyezzük a gyermek elé, és ismét feltesszük a kérdést, hogy melyik
puha, és melyik érdes.
Csak abban az esetben
folytatjuk a leckét, ha sikerül rámutatnia a helyes anyagra, ha nem, akkor egy
másik alkalommal próbáljuk újra.
3. A harmadik fázisban
letesszük a gyermek elé a puha pálcát, és megkérdezzük: ez milyen?
Amennyiben
tudja a helyes választ, ugyanezt a kérdést feltesszük a másik
anyagra vonatkozóan is.
A gyermek általában
ilyenkor a pálcára mutat, és válaszol.
Ez a fázis az
emlékezésről szól, kiderül, hogy a gyermek megjegyezte-e a nevét az adott
anyagnak.
4. A lecke végét pedig
ezzel a mondattal zárjuk: ma megtanultuk, hogy puha (újra megmutatjuk a pálcát
a pomponokkal), és érdes (rámutatunk a pálcára a fa rudakkal)
Maximum három anyagot
szabad egyszerre tanítani ezzel a módszerrel, de leginkább a kettő javasolt. Ha
a gyermek elakad az egyik fázisnál, érdemes máskor próbálkozni. Montessori
ugyanezzel a módszerrel tanítja a számokat és a betűket/hangokat is.
A tapintós
pálcákból két szettet érdemes készíteni, hogy a gyermek a hasonló érzetű
anyagokat párba állíthassa.
A harmadik feladatat
egy geometriai fejlesztő, amihez ha sablont is használunk, akár két évesek is
el tudják végezni. Egy papírra körberajzoljuk a fapálcikákból kirakott
háromszöget, és hogy tartósabb legyen, lelaminálhatjuk. Ugyanígy teszünk a
négyszöggel, ötszöggel, hatszöggel. Én különböző színeket használtam az egyes
alakzatokhoz, és a hozzájuk tartozó pálcikákhoz, de a gyakorlat sikerességéhez
ez nem feltétlenül szükséges. A lapokat egy más mellé helyezzük, a
pálcikákat pedig alá tesszük, majd kirakjuk a
formákat. A nagyobbak végezhetik a feladatot sablon nélkül is.
A pálcikákra
ragaszthatunk tépőzárat is, így a gyermekek tetszőleges formákat alkothatnak
belőlük.
A negyedik
feladat az anyanyelvi nevelés kategóriába tartozik. Ezt a feladatot azoknak
ajánlom, akik már ismerkednek a betűkkel. A fapálcákat kettesével egymás mellé
tesszük, és alkoholos filccel ráírjuk a betűket, felülre a nyomtatott verziót,
alulra pedig az írott formát. Érdemes azokat a betűket ráírni a pálcikára, ami
a gyermekünk nevében található (általában ezeket ismerik fel a gyerekek
először). Tetszőlegesen elhelyezzük a pálcákat az asztalon, kiválasztunk
közülük egyet, és megkeressük a másik pálcikán található betű másik felét, majd
összeillesztjük őket, mint egy kirakóst. Ezzel a módszerrel a gyermek nevét is
kirakhatjuk.
Az ötödik
gyakorlat a matematika témakört fedi le. Ezt azoknak a gyerekeknek ajánlom,
akik már ismerkednek a számokkal. Külön kis kártyákra felírjuk a számokat
1-10-ig. A kártyákat balról jobbra legkisebbtől a legnagyobbig kirakjuk az
asztalra, és minden kártya alá annyi pálcikát teszünk, amennyit a kártyán lévő
szám mutat.
No comments:
Post a Comment