A feladat neve: A geometriai komód bemutató tálcája
Az eszköz leírása: Fából
készült téglalap alakú tálca, amelyen két sorban 6 fa négyzet található,
miközben három négyzetből fokozatosan ki vannak vágva (és visszarakva) az egyes
alapformák: négyzet, kör és egyenlő oldalú háromszög. Minden egyes forma
közepén egy fogó található, amely a formával való manipulációra szolgál.
Mi karton papírra zseníliából hajtogatott alakzatokat ragasztottunk,
amiket szikével kivágtam. Az alakzatok közepére szívószáldarabkát ragasztottam,
ami fogóként szolgál.
A feladat közvetlen célja: feljeszteni a kétdimenziós alakzatok tapintási és vizuális
érzékelését. Bemutatja a gyermek számára az alapvető geometriai alakzatokat és
változataikat.
A feladat közvetett célja: felkészíteni
a gyermeket a későbbi matematikai munkára, köszönhetően az egyes alakzatok
szabályos formái közötti eltérések megfigyelésének és az alakzatok nevei
elsajátításának. Felkészíti a gyermeket az írásra.
Önellenőrzés:
Csak a megfelelő alakzat
illik a foglalatba.
A
gyakorlat bemutatása:
1. A nem domináns kezünkkel, háromujjas fogást
használva (nagyujj, mutatóujj és középsőujj), a fogó segítségével kivesszük az
első alakzatot. Domináns kézzel a mutatóujjunkat és a középsőujjunkat használva,
az óramutató járásával ellentétes irányban végigsimítjuk az alakzat élét (esetünkben
a zseníliát), majd a földre/asztalra helyezzük.
2. Balról jobbra, fentről lefelé haladva ugyanezzel a
fent leírt módszerrel kivesszük az összes alakzatot, és véletlenszerűen a
földre helyezzük őket.
3. Az alakzatokat úgy tesszük vissza, hogy egy
tetszőlegesen választottat nem domináns kézzel felemelünk a földről, a korábban
leírtak szerint végigsimítjuk.
4. Majd ugyanígy végigsimítunk az alakzathoz tartozó
foglalaton is (domináns kézzel, az óramutató járásával ellentétes irányban), és
a helyére tesszük az alakzatot
5.
Ugyanígy teszünk a többi alakzattal is.
A
Montessori-módszer a geometriai komód segítségével tanítja meg a gyermeknek a
geometriai formák nevét a háromfázisú leckével, amiről bővebben itt
olvashattok: https://montessorita.blogspot.com/2020/05/a-szinek.html
Ezt a gyakorlatot úgy is végezhetjuk,
hogy először kártyákra tesszük a geometriai formákat, és onnan vissza a
foglalatba.
Kártyák párba rakásával átismételtük a
geometriai alakzatokat is.
Korábban készítettem a gyermekeknek
egy fejlesztő játékot, színkódolt fa palcikákból egy minta alapján építhetünk
különböző formákat. Mi az is megszámoltuk, hogy melyik alakzat hány pálcikából
áll.
A foglalkozást egy kisebbeknek való
feladattal zártuk, a kislányomnak két kartonpapír összeillesztésével kirakta a
formákat.
A kézműves tevékenységnél maradtunk a
festésnél, cask most az építő kockáinkat használtuk nyomdaként.
No comments:
Post a Comment