A feladat neve: Csiszoló számok (1-9)
Az eszköz leírása: 10
véköny zöld színű kártya (12 x 16 cm-es táblák), amelyekre sima
csiszolópapírból készült 0-9 számok vannak ragasztva.
A méretekre nem igazán figyeltem, kivágtam a számokat csiszoló
papírból, és fa lapokra ragasztottam.
A feladat közvetlen célja: bevezetni
és megtanítani a szimbólumokat (számjegyeket) a gyermeknek.
A feladat közvetett célja: írás előkészítő gyakorlat
Önellenőrzés: a csiszoló papír
A
gyakorlat bemutatása:
1. Az asztalra tesszük a csiszoló
számokat, és megmutatjuk a gyermeknek, hogy hogyan írjuk őket.
2. A középső és a mutató ujjunkkal fentről lefelé,
balról jobbra haladva végigsimítjuk a csiszoló számot (úgy, ahogy a papírra is
írnánk).
3. Majd a háromfázisú leckével megtanítjuk a
gyermeknek az első két számot. Erről bővebben itt olvashattok: https://montessorita.blogspot.com/2020/05/a-szinek.html
A számjegyek írását úgy is gyakorolhatjuk, hogy egy
sekélyebb tálba/tálcára sót öntünk, mellé tesszük a számjegy kártyákat, a
gyermek pedig először az ujjával végigsimítja a csiszolópapírt, majd leköveti a mozdulatot a sóba.
A feladat neve: Doboz orsókkal
Az eszköz leírása: Egy doboz elkülönített kisebb dobozokkal, amelyek 0-9 számokkal
vannak jelölve. A dobozban összesen 45 orsó (rúd) található.
A feladat közvetlen célja: megmutatni, hogy a számok ábrázolhatják különálló tárgyak gyűjteményét
(ellenérvvel szolgálva az egyközpontú mennyiségnek pl. méret). A nulla
bevezetése
Önellenőrzés: Pontosan 45 orsó van a dobozhoz, így ha a gyermek elér
a 9-es számhoz, és nincs elég orsó, akkor tudja, hogy valamit elszámolt.
A
gyakorlat bemutatása:
1. Mielőtt elővesszük az orsókat, megmutatjuk a
gyermeknek a dobozon levő számokat, és megkérdezzük, hogy felismeri-e őket.
2. Az orsókat kirakjuk a doboz elé.
3. Rámutatunk az egyesre, és megkérdezzük, hogy ez
melyik szám.
4.
Domináns kézzel felveszünk egy orsót, és az egyes szám előtti fakkba helyezzük.
5.
Ugyanígy teszünk a többi rekesz esetében is.
6.
Miután az összes fakkot megtöltöttük orsókkal, megkérdezzük a gyermeket, hogy a
nullába miért nem került egy sem, és elmondjuk, hogy a nulla az semmi.
7.
Ezután sorban kivesszük az orsókat.
A
kreatív időtöltésünk sütés volt, lekváros-csokis sütit készítettünk, és a
gyerekek méricskéltek, tojást törtek, habot vertek, stb.
No comments:
Post a Comment