Friday, May 22, 2020

Ciszoló számok és doboz orsókkal


A feladat neve: Csiszoló számok (1-9)
Az eszköz leírása: 10 véköny zöld színű kártya (12 x 16 cm-es táblák), amelyekre sima csiszolópapírból készült 0-9 számok vannak ragasztva.
A méretekre nem igazán figyeltem, kivágtam a számokat csiszoló papírból, és fa lapokra ragasztottam.
A feladat közvetlen célja:  bevezetni és megtanítani a szimbólumokat (számjegyeket) a gyermeknek.
A feladat közvetett célja: írás előkészítő gyakorlat
Önellenőrzés: a csiszoló papír

A gyakorlat bemutatása:

1. Az asztalra tesszük a csiszoló számokat, és megmutatjuk a gyermeknek, hogy hogyan írjuk őket.


2. A középső és a mutató ujjunkkal fentről lefelé, balról jobbra haladva végigsimítjuk a csiszoló számot (úgy, ahogy a papírra is írnánk).


3. Majd a háromfázisú leckével megtanítjuk a gyermeknek az első két számot. Erről bővebben itt olvashattok: https://montessorita.blogspot.com/2020/05/a-szinek.html


A számjegyek írását úgy is gyakorolhatjuk, hogy egy sekélyebb tálba/tálcára sót öntünk, mellé tesszük a számjegy kártyákat, a gyermek pedig először az ujjával végigsimítja a csiszolópapírt, majd leköveti a mozdulatot a sóba.




A feladat neve: Doboz orsókkal
Az eszköz leírása: Egy doboz elkülönített kisebb dobozokkal, amelyek 0-9 számokkal vannak jelölve. A dobozban összesen 45 orsó (rúd) található. 
Én egy cipős dobozt alakítottam át, kartonpapír darabokkal 10 részre választottam, ráírtam a számokat, és ezekbe a rekeszekbe tettük a fa rudakat.
A feladat közvetlen célja: megmutatni, hogy a számok ábrázolhatják különálló tárgyak gyűjteményét (ellenérvvel szolgálva az egyközpontú mennyiségnek pl. méret). A nulla bevezetése
Önellenőrzés: Pontosan 45 orsó van a dobozhoz, így ha a gyermek elér a 9-es számhoz, és nincs elég orsó, akkor tudja, hogy valamit elszámolt.

A gyakorlat bemutatása:

1. Mielőtt elővesszük az orsókat, megmutatjuk a gyermeknek a dobozon levő számokat, és megkérdezzük, hogy felismeri-e őket.


2. Az orsókat kirakjuk a doboz elé.

3. Rámutatunk az egyesre, és megkérdezzük, hogy ez melyik szám.

4. Domináns kézzel felveszünk egy orsót, és az egyes szám előtti fakkba helyezzük.
  

5. Ugyanígy teszünk a többi rekesz esetében is.


6. Miután az összes fakkot megtöltöttük orsókkal, megkérdezzük a gyermeket, hogy a nullába miért nem került egy sem, és elmondjuk, hogy a nulla az semmi.

7. Ezután sorban kivesszük az orsókat.

A kreatív időtöltésünk sütés volt, lekváros-csokis sütit készítettünk, és a gyerekek méricskéltek, tojást törtek, habot vertek, stb.





No comments:

Post a Comment

Golyópálya

A gyerekek, különösen a kisfiam, nagyon szeretnek golyókkal játszani. Van egy fa golyópálya játékunk, ami nagyon népszerű, csak rendszeres...