A soron
következő Montessori feladatok az érzékelés kategóriába tartoznak, ennek is
több csoportját különböztetjük meg: vizuális megkülönböztetés, színek
megkülönböztetése, tapintásos érzékelés (bizonyos feladatoknál a szem
eltakarásával), súly és hő érzékelése, megkülönböztetés hallás alapján, szaglás
(szagok megkülönböztetése), ízlelés (ízek megkülönböztetése), és az
érzékeléshez sorolhatóak bizonyos geometriai feladatok is.
A
mai bejegyzésben a vizuális megkülönböztetésen alapuló feladatokat tárgyaljuk. Maria
Montessori eszközei elég speciálisak, nagy részüket nem lehet otthon olyan
egyszerűen előállítani, így ebből a csoportból csak rózsaszín tornyot, és a
barna lépcsőt, és a hosszú rudakat áll módomban bemutatni.
A
feladat neve:
rózsaszín torony, nálunk színes tölcsérpiramis
Az eszköz leírása: 10 különböző méretű fakocka, melyek
szélei 1-10 cm hosszúak, a különbség a kockák között mindig 1 cm. Esetünkben 10
különböző mérető tölcsérforma
A
feladat közvetlen célja: 3 dimenzió érzékelésére szolgál (szélesség, mélység,
magasság), segít megtanítani a gyermeknek kicsi-nagy viszonyokat, és fejleszti
a vizuális megkülönböztetést valamint a mozgáskoordinációt.
A feladat közvetett
célja: felkészíteni a gyermeket a későbbi
geometriai munkára a különböző méretű és térfogatú kockák használatával.
Önellenőrzés: vizuális, ha a torony nincs helyesen megépítve, össze
is dőlhet.
A
gyakorlat bemutatása:
1. A kockákat/tölcséreket véletlenszerűen elhelyezzük egymás mellett a földön.
2.
Megkeressük a legnagyobb tölcsért, és középre tesszük.
3.
Ezután megkeressük a soron következő legnagyobb tölcsért, és az előző tetejére
tesszük, amíg el nem érünk a legkisebbhez.
4. A
tölcséreket egyesével levesszük.
A
tölcséreknek az az előnye, hogy ha megfordítjuk őket, akkor egy másik fejlesztő
tevékenységet is végezhetünk velük. Legnagyobbtól a legkisebbig egymásba
pakoltuk őket.
A
gyerekekkel több hasonló elven működő fejlesztő játékkal is játszottak a
délelőtt folyamán.
Montessori
barna lépcsője egyforma hosszúságú, de különböző vastagságú fahasábokból áll,
1-1 cm-ben térnek el egymástól. Segít fejleszteni a térbeli különbségek
vizuális felismerésének képességét. A hasábokat a legvastagabbtól építjük a
legvékonyabbig.
Mi ennél a feladatnál építőpoharakat használtunk, ami sajnos
messze nem ugyanaz, de kiad valamiféle lépcső formát, amit a gyerekek úgy
ellenőriztek, hogy végighúztak rajta egy ceruzát, és hallgatták az egyenletes
kopogást.
A barna lépcsőn ellenőrzésképpen végig lehet gurítani egy golyót, de
a poharak sajnos nem bizonyultak ehhez elég szélesnek.
Nagy
szerencsémre Apósom elkészítette nekünk a piros rudakat. Ez az
eszköz is tíz
darabból ál, a legkisebb 10 cm-es, a legnagyobb pedig 1 méteres, az eltérés
rudanként 10 cm. Akár botokból is viszonylag könnyen előállítható. A feladat
közvetlen célja a rövid-hosszú viszonyának megtanítása, és fejleszti a
hosszúság érzékelését. Közvetve felkészíti a
gyermeket a későbbi matematikai munkára, és a numerikus skála elvére az
egységenként változó különböző méretű és súlyú rudak használatával.
A véletlenszerűen földre helyezett rudak
közül leghosszabbat választjuk ki először, és mindig a következő leghosszabbat keressük
meg, és tesszük a korábban lerakott rúd alá, így a rudak vége lépcsőzetes lesz.
Önellenőrzésre használhatjuk a legkisebb rudat, ugyanis mérete a két egymás
melletti rúd különbségének felelnek meg.
Mivel
közeleg a fák és a madarak világnapja, egy óvónőnk által küldött feladat lap
volt a kreatív tevékenységünk.
No comments:
Post a Comment