Thursday, May 7, 2020

Ézékelés, vizuális megkülönböztetés, építő játékok


A soron következő Montessori feladatok az érzékelés kategóriába tartoznak, ennek is több csoportját különböztetjük meg: vizuális megkülönböztetés, színek megkülönböztetése, tapintásos érzékelés (bizonyos feladatoknál a szem eltakarásával), súly és hő érzékelése, megkülönböztetés hallás alapján, szaglás (szagok megkülönböztetése), ízlelés (ízek megkülönböztetése), és az érzékeléshez sorolhatóak bizonyos geometriai feladatok is.

A mai bejegyzésben a vizuális megkülönböztetésen alapuló feladatokat tárgyaljuk. Maria Montessori eszközei elég speciálisak, nagy részüket nem lehet otthon olyan egyszerűen előállítani, így ebből a csoportból csak rózsaszín tornyot, és a barna lépcsőt, és a hosszú rudakat áll módomban bemutatni.

A feladat neve: rózsaszín torony, nálunk színes tölcsérpiramis
Az eszköz leírása: 10 különböző méretű fakocka, melyek szélei 1-10 cm hosszúak, a különbség a kockák között mindig 1 cm. Esetünkben 10 különböző mérető tölcsérforma
A feladat közvetlen célja: 3 dimenzió érzékelésére szolgál (szélesség, mélység, magasság), segít megtanítani a gyermeknek kicsi-nagy viszonyokat, és fejleszti a vizuális megkülönböztetést valamint a mozgáskoordinációt.
A feladat közvetett célja: felkészíteni a gyermeket a későbbi geometriai munkára a különböző méretű és térfogatú kockák használatával.
Önellenőrzés: vizuális, ha a torony nincs helyesen megépítve, össze is dőlhet.

A gyakorlat bemutatása:

1. A kockákat/tölcséreket véletlenszerűen elhelyezzük egymás mellett a földön.


2. Megkeressük a legnagyobb tölcsért, és középre tesszük.

3. Ezután megkeressük a soron következő legnagyobb tölcsért, és az előző tetejére tesszük, amíg el nem érünk a legkisebbhez.


4. A tölcséreket egyesével levesszük.


A tölcséreknek az az előnye, hogy ha megfordítjuk őket, akkor egy másik fejlesztő tevékenységet is végezhetünk velük. Legnagyobbtól a legkisebbig egymásba pakoltuk őket.


A gyerekekkel több hasonló elven működő fejlesztő játékkal is játszottak a délelőtt folyamán.



Montessori barna lépcsője egyforma hosszúságú, de különböző vastagságú fahasábokból áll, 1-1 cm-ben térnek el egymástól. Segít fejleszteni a térbeli különbségek vizuális felismerésének képességét. A hasábokat a legvastagabbtól építjük a legvékonyabbig. 


Mi ennél a feladatnál építőpoharakat használtunk, ami sajnos messze nem ugyanaz, de kiad valamiféle lépcső formát, amit a gyerekek úgy ellenőriztek, hogy végighúztak rajta egy ceruzát, és hallgatták az egyenletes kopogást. 


A barna lépcsőn ellenőrzésképpen végig lehet gurítani egy golyót, de a poharak sajnos nem bizonyultak ehhez elég szélesnek.

Nagy szerencsémre Apósom elkészítette nekünk a piros rudakat. Ez az 
eszköz is tíz darabból ál, a legkisebb 10 cm-es, a legnagyobb pedig 1 méteres, az eltérés rudanként 10 cm. Akár botokból is viszonylag könnyen előállítható. A feladat közvetlen célja a rövid-hosszú viszonyának megtanítása, és fejleszti a hosszúság érzékelését. Közvetve felkészíti a gyermeket a későbbi matematikai munkára, és a numerikus skála elvére az egységenként változó különböző méretű és súlyú rudak használatával.

 

A véletlenszerűen földre helyezett rudak közül leghosszabbat választjuk ki először, és mindig a következő leghosszabbat keressük meg, és tesszük a korábban lerakott rúd alá, így a rudak vége lépcsőzetes lesz. 


Önellenőrzésre használhatjuk a legkisebb rudat, ugyanis mérete a két egymás melletti rúd különbségének felelnek meg.


Mivel közeleg a fák és a madarak világnapja, egy óvónőnk által küldött feladat lap volt a kreatív tevékenységünk.




No comments:

Post a Comment

Golyópálya

A gyerekek, különösen a kisfiam, nagyon szeretnek golyókkal játszani. Van egy fa golyópálya játékunk, ami nagyon népszerű, csak rendszeres...