A feladat neve: súlylemezek
Az eszköz leírása: A fadoboz tetővel 3 készletet tartalmaz, melyekben egyenként 6-6
falemez található, amelyek formában és méretben is megegyeznek (változó viszont
a falemezek szerkezete és színe az alapján, hogy milyen fából készültek).
Minden egyes készletnek más a súlya - az első készlet lemezei kb. 10 g-ot, a
második kb. 20 a harmadig pedig kb. 30 g-ot nyomnak.
Mi cask két súllyal dolgoztunk, az egyik lemezünk egy radírszerű
anyagból készült, a másik pedig egy fémlemez volt.
Én különböző súlyú dobozokat adtam a gyerekek kezébe a lemezek
helyett
A feladat közvetlen célja: felébreszti és fejleszti a gyermek
súlyfelismerő képességét.
A feladat közvetett
célja: matematikai előkészítés
Önellenőrzés: miután levesszük a szemet eltakaró kendőt, az
önellenőrzés vizuális, a lemezek különböző színe utal a súlyára
A
gyakorlat bemutatása:
1. Bekötjük a gyermek szemét, és a kezébe adjuk a
két legkontrasztosabb súlyú lemezt, fontos, hogy a gyermek könyöke ne
támaszkodjon az asztalra, hogy érezze a lemezek súlyát.
2. Megkérdezzük a gyermeket, hogy érzi-e a
különbséget a két lemez között, és a háromfázisú leckével megtanítjuk neki, a
nehéz, és könnyű kifejezéseket. (A háromfázisú leckéről bővebben itt
olvashatsz: https://montessorita.blogspot.com/2020/05/a-szinek.html)
3. Ezután a gyermek kezébe adunk két lemezt, és megkérdezzük,
hogy melyik könnyű, és melyik nehéz? A gyermeknek ilyenkor felemeli azt a
kezét, amelyikben a nehezebb/könnyebb lemezt érzi.
4. A könnyűt a könnyű kupacba, a nehezet pedig a
nehezebb kupacba tesszük.
Ez a gyakorlat szerintem jóformán bármilyen tárggyal
végezhető, a fejlesztő hatását ugyanúgy kifejti. Először azonos tárgyakból tettem különböző mennyiséget két egyforma dobozba, amit utána letakartam és a gyerekek megmondták, hogy melyik a
nehezebb/könnyebb.
Felnyitva meglátták, hogy mi rejlik benne.
Ez átment egyfajta kísérletbe, és együtt pakoltunk
különböző tárgyakat a dobozokba, hogy megtudjuk melyik a nehezebb.
A feladat neve: hőlemezek
Az eszköz leírása: Faláda, amely 6 dobozra van osztva és mindegyikben egy pár
azonos méretű és formájú lemezecske található, amelyek más-más anyagból
készültek - az egyik pár kőből, a másik fából, fémből és nemez gyapjúból.
A segédeszköz az eltérő anyagok különböző képességeit használja fel a hő vezetésére - az anyagok, amelyek elnyelik a hőt, hidegnek tűnnek, amíg azok, amelyek jobban visszaverik, melegebbnek tűnnek érintéskor.
A segédeszköz az eltérő anyagok különböző képességeit használja fel a hő vezetésére - az anyagok, amelyek elnyelik a hőt, hidegnek tűnnek, amíg azok, amelyek jobban visszaverik, melegebbnek tűnnek érintéskor.
Nálunk a lemezek között volt ami fából készült, volt ami fémből,
tettem a lemezek közé csiszoló szivacsot, egy gumis anyagot, és filcet
ragasztottam egy fadarabra a különböző hőhatás eléréséhez.
A feladat közvetlen célja: segít a gyermeknek egy
a hőérzékeléshez kapcsolódó speciális aspektus kifejlesztésében, amely lehetővé
teszi érintéssel megkülönböztetni az eltérő hővezető képességgel rendelkező
anyagokat.
A
feladat közvetett célja: nyelvi
fejlesztés, a gyermek megtanulja az egyes anyagok nevét
Önellenőrzés: vizuális
A
gyakorlat bemutatása:
1. A lemezeket véletlenszerűen az asztalra tesszük.
2. A tenyerünk ráhelyezésével végigtapogatjuk a
lemezeket, hogy érezzük a különböző hőmérsékleteket.
3. Először sorba állítjuk a lemezeket hidegtől
melegig.
4. Majd a hőmérsékletük alapján csukott vagy bekötött
szemmel összepároztatjuk a lemezeket.
5. Az összepároztatott lemezeket egymás alá helyezzük.
A feladatot ugyanígy végezhetjük hő üvegekkel is. 6
üveget megtöltöttem különböző hőmérsékletű vízzel. Kettőt hideggel, kettőt
langyossal, kettőt pedig meleggel. A gyerekek megtapogatták az üvegeket, és
először sorba állították az üvegeket hidegtől melegig, majd csukott szemmel
összepároztatták az üvegeket.
A gyerkőcök tovább ismerkedtek az érzetekkel, ma
slime-mal játszottak, és megállapítottuk, hogy jóval hidegebb, folyósabb és
ragacsosabb mint a gyurma.
No comments:
Post a Comment