Thursday, May 14, 2020

Súlylemezek, hőlemezek


A feladat neve: súlylemezek
Az eszköz leírása: A fadoboz tetővel 3 készletet tartalmaz, melyekben egyenként 6-6 falemez található, amelyek formában és méretben is megegyeznek (változó viszont a falemezek szerkezete és színe az alapján, hogy milyen fából készültek). Minden egyes készletnek más a súlya - az első készlet lemezei kb. 10 g-ot, a második kb. 20 a harmadig pedig kb. 30 g-ot nyomnak.
Mi cask két súllyal dolgoztunk, az egyik lemezünk egy radírszerű anyagból készült, a másik pedig egy fémlemez volt.
Én különböző súlyú dobozokat adtam a gyerekek kezébe a lemezek helyett
A feladat közvetlen célja: felébreszti és fejleszti a gyermek súlyfelismerő képességét.
A feladat közvetett célja: matematikai előkészítés
Önellenőrzés: miután levesszük a szemet eltakaró kendőt, az önellenőrzés vizuális, a lemezek különböző színe utal a súlyára

A gyakorlat bemutatása:

1. Bekötjük a gyermek szemét, és a kezébe adjuk a két legkontrasztosabb súlyú lemezt, fontos, hogy a gyermek könyöke ne támaszkodjon az asztalra, hogy érezze a lemezek súlyát.


2. Megkérdezzük a gyermeket, hogy érzi-e a különbséget a két lemez között, és a háromfázisú leckével megtanítjuk neki, a nehéz, és könnyű kifejezéseket. (A háromfázisú leckéről bővebben itt olvashatsz: https://montessorita.blogspot.com/2020/05/a-szinek.html)


3. Ezután a gyermek kezébe adunk két lemezt, és megkérdezzük, hogy melyik könnyű, és melyik nehéz? A gyermeknek ilyenkor felemeli azt a kezét, amelyikben a nehezebb/könnyebb lemezt érzi.


4. A könnyűt a könnyű kupacba, a nehezet pedig a nehezebb kupacba tesszük.

Ez a gyakorlat szerintem jóformán bármilyen tárggyal végezhető, a fejlesztő hatását ugyanúgy kifejti. Először azonos tárgyakból tettem  különböző mennyiséget két egyforma dobozba, amit utána letakartam és a gyerekek megmondták, hogy melyik a nehezebb/könnyebb. 


Felnyitva meglátták, hogy mi rejlik benne.


Ez átment egyfajta kísérletbe, és együtt pakoltunk különböző tárgyakat a dobozokba, hogy megtudjuk melyik a nehezebb.



A feladat neve: hőlemezek
Az eszköz leírása: Faláda, amely 6 dobozra van osztva és mindegyikben egy pár azonos méretű és formájú lemezecske található, amelyek más-más anyagból készültek - az egyik pár kőből, a másik fából, fémből és nemez gyapjúból.
A segédeszköz az eltérő anyagok különböző képességeit használja fel a hő vezetésére - az anyagok, amelyek elnyelik a hőt, hidegnek tűnnek, amíg azok, amelyek jobban visszaverik, melegebbnek tűnnek érintéskor.
Nálunk a lemezek között volt ami fából készült, volt ami fémből, tettem a lemezek közé csiszoló szivacsot, egy gumis anyagot, és filcet ragasztottam egy fadarabra a különböző hőhatás eléréséhez.
A feladat közvetlen célja: segít a gyermeknek egy a hőérzékeléshez kapcsolódó speciális aspektus kifejlesztésében, amely lehetővé teszi érintéssel megkülönböztetni az eltérő hővezető képességgel rendelkező anyagokat.
A feladat közvetett célja: nyelvi fejlesztés, a gyermek megtanulja az egyes anyagok nevét
Önellenőrzés: vizuális

A gyakorlat bemutatása:

1. A lemezeket véletlenszerűen az asztalra tesszük.

2. A tenyerünk ráhelyezésével végigtapogatjuk a lemezeket, hogy érezzük a különböző hőmérsékleteket.


3. Először sorba állítjuk a lemezeket hidegtől melegig.


4. Majd a hőmérsékletük alapján csukott vagy bekötött szemmel összepároztatjuk a lemezeket.


5. Az összepároztatott lemezeket egymás alá helyezzük.

A feladatot ugyanígy végezhetjük hő üvegekkel is. 6 üveget megtöltöttem különböző hőmérsékletű vízzel. Kettőt hideggel, kettőt langyossal, kettőt pedig meleggel. A gyerekek megtapogatták az üvegeket, és először sorba állították az üvegeket hidegtől melegig, majd csukott szemmel összepároztatták az üvegeket.



A gyerkőcök tovább ismerkedtek az érzetekkel, ma slime-mal játszottak, és megállapítottuk, hogy jóval hidegebb, folyósabb és ragacsosabb mint a gyurma.



No comments:

Post a Comment

Golyópálya

A gyerekek, különösen a kisfiam, nagyon szeretnek golyókkal játszani. Van egy fa golyópálya játékunk, ami nagyon népszerű, csak rendszeres...