A legtöbb Montessori oviban
található egy viszonylag tágasabb üres tér, ahol a gyerekek összegyűlnek, és
körbeülnek a foglalkozás idejére, amit végül sikerült az alábbi módon megvalósítani.
Az ovik polcait pedig kifejezetten a gyerekekre méretezték, hogy maguk vehessék le az általuk kiválasztott eszközt. Többek között azt is megtanulják a beszoktatásnál, hogyan vigyék a tálcát az asztalhoz anélkül, hogy bármi leessen róla. Maria Montessori hitt abban, hogy a gyermeknek meg kell adni a választás szabadságát, és teret kell biztosítani neki ahhoz, hogy önállósodjon, és a maga ütemében fejlődhessen. A nappalinkban nem találhatóak alacsonyabb polcok, és már szinte zsúfolásig megtöltöttem az asztalt az eszközeinkkel, így ma felköltöztettük az ovinkat a gyerekek emeleti szobájába, amit eddig nagyrészt csak alvásra használtak. Felállítottunk egy műanyag kisasztalt két székkel, a polcokon pedig tematikusan elrendeztük az eddig elkészített feladatokat.
Az ovik polcait pedig kifejezetten a gyerekekre méretezték, hogy maguk vehessék le az általuk kiválasztott eszközt. Többek között azt is megtanulják a beszoktatásnál, hogyan vigyék a tálcát az asztalhoz anélkül, hogy bármi leessen róla. Maria Montessori hitt abban, hogy a gyermeknek meg kell adni a választás szabadságát, és teret kell biztosítani neki ahhoz, hogy önállósodjon, és a maga ütemében fejlődhessen. A nappalinkban nem találhatóak alacsonyabb polcok, és már szinte zsúfolásig megtöltöttem az asztalt az eszközeinkkel, így ma felköltöztettük az ovinkat a gyerekek emeleti szobájába, amit eddig nagyrészt csak alvásra használtak. Felállítottunk egy műanyag kisasztalt két székkel, a polcokon pedig tematikusan elrendeztük az eddig elkészített feladatokat.
A Montessori eszközöknek
5 csoportja van, mindegyiknek külön polcot szentelünk.
1. Gyakorlati élet
1. Gyakorlati élet
2. Érzékelés
3. Nyelv
4. Matematika
5. Kultúra (egyelőre a nyelvvel együtt szerepel, az eszközök előállítása még folyamatban van:))
Minden Montessori
teremben található egy játszósarok, kirakókkal, építő játékokkal, és nagy
hangsúlyt fektetnek a szerepjátékra is babákkal, stb. Nálunk ezt a szerepet a
nappali játszósarka tölti be a játékkonyhával, így könnyebben külön tudjuk választani a feladatokkal töltött időt a szabad játéktól.
A legtöbb teremben külön olvasó
sarok is helyet kap, könyvekkel, amiket a gyerekek szabadon lapozgathatnak, és
kis puha kuckóval, ahová elvonulhatnak. Ez otthon lehet akár egy kanapé, vagy
berendezhetünk párnákkal egy kis sarkot. Rengeteg inspiráló ötletet találhatunk
ezzel kapcsolatban Pinteresten .
Mindezt azért
írtam le ilyen részletesen, mert Maria Montessori nagy jelentőséget
tulajdonított a környezetnek. A
blogomban nem kívánok részletesebben kitérni Maria Montessori életére,
megvannak az erre alkalmas felületek, ahol szerintem abszolút megéri utána olvasni.
A mi itthoni ovinkban a gyakorlati élet feladataival vezettem be a gyerekeket Montessori világába.
Maria Montessori négy területet különböztetett meg a gyakorlati életen belül.
1. Az
alapvető mozdulatok elsajátítása
2. Gondoskodás
magunkról
3. Gondoskodás
a környezetünkről
4. Szociális
készségek elsajátítása
A továbbiakban már tényleg részletesen beszámolok a feladatokról, hogy mi szükséges hozzájuk, és lépésről
lépésre bemutatom azoknak a menetét.
No comments:
Post a Comment