Friday, March 27, 2020

Az ovink bemutatása

Az utóbbi pár napban azon is sokat törtem a fejem, hogy milyen legyen az itthoni ovink elrendezése. Nyilván adottak a körülmények egy lakásban, de szerettem volna, hogy legyen valamiféle struktúrája. Eleinte a nappaliban, a játszósarokban tartottuk a csoportfoglalkozást, a feladatokat pedig a dohányzóasztalnál végeztük, de a kislányom figyelme rendre elkalandozott, és inkább egyéb játszótevékenységbe kezdett. Azt nem említettem, hogy a kislányom májusban lesz 2 éves, ezért abszolút nincsenek olyan ambícióim, hogy fél órán keresztül képes legyek lekötni őt. Az itthoni ovit elsősorban a lassan 5 éves kisfiam tudásszomjának kielégítése céljából találtam ki.



A legtöbb Montessori oviban található egy viszonylag tágasabb üres tér, ahol a gyerekek összegyűlnek, és körbeülnek a foglalkozás idejére, amit végül sikerült az alábbi módon megvalósítani.


Az ovik polcait pedig kifejezetten a gyerekekre méretezték, hogy maguk vehessék le az általuk kiválasztott eszközt. Többek között azt is megtanulják a beszoktatásnál, hogyan vigyék a tálcát az asztalhoz anélkül, hogy bármi leessen róla. Maria Montessori hitt abban, hogy a gyermeknek meg kell adni a választás szabadságát, és teret kell biztosítani neki ahhoz, hogy önállósodjon, és a maga ütemében fejlődhessen. A nappalinkban nem találhatóak alacsonyabb polcok, és már szinte zsúfolásig megtöltöttem az asztalt az eszközeinkkel, így ma felköltöztettük az ovinkat a gyerekek emeleti szobájába, amit eddig nagyrészt csak alvásra használtak. Felállítottunk egy műanyag kisasztalt két székkel, a polcokon pedig tematikusan elrendeztük az eddig elkészített feladatokat.




A Montessori eszközöknek 5 csoportja van, mindegyiknek külön polcot szentelünk.

1. Gyakorlati élet

2. Érzékelés


3. Nyelv


4. Matematika
5. Kultúra (egyelőre a nyelvvel együtt szerepel, az eszközök előállítása még folyamatban van:))

Minden Montessori teremben található egy játszósarok, kirakókkal, építő játékokkal, és nagy hangsúlyt fektetnek a szerepjátékra is babákkal, stb. Nálunk ezt a szerepet a nappali játszósarka tölti be a játékkonyhával, így könnyebben külön tudjuk választani a feladatokkal töltött időt a szabad játéktól.



A legtöbb teremben külön olvasó sarok is helyet kap, könyvekkel, amiket a gyerekek szabadon lapozgathatnak, és kis puha kuckóval, ahová elvonulhatnak. Ez otthon lehet akár egy kanapé, vagy berendezhetünk párnákkal egy kis sarkot. Rengeteg inspiráló ötletet találhatunk ezzel kapcsolatban Pinteresten .



Mindezt azért írtam le ilyen részletesen, mert Maria Montessori nagy jelentőséget tulajdonított a környezetnek.  A blogomban nem kívánok részletesebben kitérni Maria Montessori életére, megvannak az erre alkalmas felületek, ahol szerintem abszolút megéri utána olvasni.
A mi itthoni ovinkban a gyakorlati élet feladataival vezettem be a gyerekeket Montessori világába. Maria Montessori négy területet különböztetett meg a gyakorlati életen belül.

1. Az alapvető mozdulatok elsajátítása
2. Gondoskodás magunkról
3. Gondoskodás a környezetünkről
4. Szociális készségek elsajátítása

A továbbiakban már tényleg részletesen beszámolok a feladatokról, hogy mi szükséges hozzájuk, és lépésről lépésre bemutatom azoknak a menetét. 

No comments:

Post a Comment

Golyópálya

A gyerekek, különösen a kisfiam, nagyon szeretnek golyókkal játszani. Van egy fa golyópálya játékunk, ami nagyon népszerű, csak rendszeres...