A gyakorlati élet
feladatai közül először azokat a gyakorlatokat szeretném ismertetni, amik az alapvető
mozdulatok elsajátításához szükségesek. A leírás, amit a mai bejegyzésemben közzéteszek, az angol nyelvű iskolai
jegyzetem fordítása, kiegészítve pár saját gondolattal. Nyílván lehet az eszközön változtatni attól függően, hogy mi áll
otthon a rendelkezésünkre, a képekből látjátok majd, hogy ezt én is sok esetben
megtettem. Ez az első alkalom, hogy bemutatok egy feladatot, ez a "hivatalos" verzió, a továbbiakban igyekszem megtalàlni a saját hangom, és kevésbé megyek bele a részletekbe.
A feladat neve:
lakat kinyitása és bezárása
Az eszköz leírása:
egy kosár, benne különböző nagyságú lakatokkal és kulcsokkal, plusz egy kis
anyagdarabka.
A feladat
közvetlen célja: megtanítani a gyermeknek, hogyan kell kinyitni és bezárni egy
lakatot.
A feladat
közvetett célja: a finom motorikus mozgás, a koncentráció, az önállóság, az
önbizalom, és az önfegyelem fejlesztése.
Esetleges hiba ellenőrzése: a
gyermeknek lehetősége nyílik ellenőrizni a saját munkáját, mivel csak a
megfelelő kulcs nyitja a lakatot.
Nyelv: A Montessori módszer szerint a feladatok
bemutatása csendben történik. Szerintem ez csak nagyon ideális esetben fordulhat elő , úgyhogy én ezt elengedtem, de hozzátartozik a filozófiàjàhoz.
A gyakorlat
bemutatása:
1.
A gyereket meginvitáljuk a polchoz, levesszük az adott eszközt, megnevezzük a feladatot, például: ez itt a lakat kinyitása és
bezárása, a kezébe adjuk, és megkérjük, hogy vigye oda az asztalhoz, és
foglaljon helyet. Fontos, hogy a gyermek lássa, hogy honnan vesszük le az adott eszközt, mert a munkafolyamat befejeztével ugyanoda kell majd
visszavinnie. A gyermek bal oldalán elhelyezkedve megkezdjük a feladat
bemutatását. Bal kezes tanár esetében a gyermek jobb oldalára érdemes ülni,
hogy a kezünkkel ne takarjuk el a feladatot, a gyermek tisztán láthassa, hogy
mit csinálunk.
2.
Vegyük
ki az anyagot, és balról jobbra egyesével helyezzük rá a lakatokat.
3.
A
kulcsokat tegyük random sorrendben a lakatok alá.
4.
Ellenőrizzük
balról az első lakatot, hogy zárva van-e, majd tegyünk ugyanígy a többivel is.
5.
Vegyük
fel balról az első kulcsot, és próbáljuk ki, hogy beleillik-e a zárba. Ha nem
megy bele, akkor tegyük ugyanezt a következővel, amíg megtaláljuk a megfelelő
kulcsot, és nyissuk ki a lakatot.
6.
Tegyük
le a kinyitott lakatot a kis terítőre, és ugyanígy folytassuk a gyakorlatot a
többi lakattal.
7.
A
következő lépés, hogy egyesével kivesszük a kulcsokat a zárból, és a lakat alá
helyezzük őket.
8.
Balról
jobbra haladva egyesével zárjuk be lakatokat. (Hupszi, most látom a képen, hogy véletlenül felcseréltem a prezentálásnál ezt a két lépést)
9.
Kérdezzük
meg a gyereket, hogy szeretné-e ő is megcsinálni a feladatot.
10.
Befejezésül
helyezzük vissza a lakatokat, a kulcsokat és a kis terítőt a kosárba.
A munkafolyamathoz
hozzátartozik, hogy a gyermek annyiszor ismétli meg a feladatot, ahányszor
szeretné. Miután végez vele, megkérjük, hogy vigye vissza az eszközt a helyére,
így pontosan tudni fogja, hogy hol találja meg legközelebb. Ezután bármikor
leveheti, és egymaga végezheti a gyakorlatot.
Fontos, hogy
minden feladatot balról jobbra végzünk (kivéve az öntést, mert az jobb kezesek
esetében jobbról balra történik), ezzel előkészítve őket a későbbi íràs tanulásra, ami szintén balról jobbra történik.
Maria Montessori instrukciói nagyon kötöttek, de ez ne szegje kedvünket. Az én kisfiam sokszor tűkön ül,
alig birja kivárni, hogy végre ő is csinálhassa a feladatot, szinte kiveszi a
kezemből az eszközöket, mondván, hogy ő ezt már tudja, de idővel talán tényleg tanul valami önfegyelmet:)
Senki ne ijedjen meg, a továbbiakban egyáltalán nem szeretném ilyen részletesen tàrgyalni a feladatokat, elvégre nem Montessori tanárokat hivatott képezni ez a blog, csak ötletetekkel kívàn szolgàlni a gyerekek lekötésére. Mielőtt lazàbb és személyesebb hangnemre vàltok, szerettem volna kis képet adni a Montessori szemléletről.
Miután elvégeztük a feladatot, játszottunk is kicsit a lakatokkal. Körbenéztünk a lakásban, hogy mit lehetne lezárni, és ráleltem a tökéletes "kincsesládára" a két ikeás edényünk formájában, amibe játékokat rejtettem, majd lelakatoltam.
A gyerekek izgatottan nyitogatták...
.... amíg rá nem leleltek a kincsre.
Később bonyolítottunk a játékon, elrejtettem a kulcsokat, és először hideg-meleg instrukciókkal meg kellett keresniük. Minden alkalommal mást tettem az edényekbe, és pár kör után már a fiam készítette a "kincsesládát", én pedig felcsaptam kincskeresőnek.
Elővettem egy számkombinációs lakatot is, megmutattam nekik hogyan működik, de nem kötötte le őket. Ettől függetlenül más talán szívesen tekergeti rajta a számokat.
Jó nyitogatást kívánok, legközelebb csavarozni fogunk!
Senki ne ijedjen meg, a továbbiakban egyáltalán nem szeretném ilyen részletesen tàrgyalni a feladatokat, elvégre nem Montessori tanárokat hivatott képezni ez a blog, csak ötletetekkel kívàn szolgàlni a gyerekek lekötésére. Mielőtt lazàbb és személyesebb hangnemre vàltok, szerettem volna kis képet adni a Montessori szemléletről.
Miután elvégeztük a feladatot, játszottunk is kicsit a lakatokkal. Körbenéztünk a lakásban, hogy mit lehetne lezárni, és ráleltem a tökéletes "kincsesládára" a két ikeás edényünk formájában, amibe játékokat rejtettem, majd lelakatoltam.
.... amíg rá nem leleltek a kincsre.
Később bonyolítottunk a játékon, elrejtettem a kulcsokat, és először hideg-meleg instrukciókkal meg kellett keresniük. Minden alkalommal mást tettem az edényekbe, és pár kör után már a fiam készítette a "kincsesládát", én pedig felcsaptam kincskeresőnek.
Elővettem egy számkombinációs lakatot is, megmutattam nekik hogyan működik, de nem kötötte le őket. Ettől függetlenül más talán szívesen tekergeti rajta a számokat.
Jó nyitogatást kívánok, legközelebb csavarozni fogunk!
No comments:
Post a Comment