Saturday, March 28, 2020

Lakat kinyitása és bezárása


A gyakorlati élet feladatai közül először azokat a gyakorlatokat szeretném ismertetni, amik az alapvető mozdulatok elsajátításához szükségesek. A leírás, amit a mai bejegyzésemben közzéteszek, az angol nyelvű iskolai jegyzetem fordítása, kiegészítve pár saját gondolattal. Nyílván lehet az eszközön változtatni attól függően, hogy mi áll otthon a rendelkezésünkre, a képekből látjátok majd, hogy ezt én is sok esetben megtettem. Ez az első alkalom, hogy bemutatok egy feladatot, ez a "hivatalos" verzió, a továbbiakban igyekszem megtalàlni a saját hangom, és kevésbé megyek bele a részletekbe.

A feladat neve: lakat kinyitása és bezárása
Az eszköz leírása: egy kosár, benne különböző nagyságú lakatokkal és kulcsokkal, plusz egy kis anyagdarabka.
A feladat közvetlen célja: megtanítani a gyermeknek, hogyan kell kinyitni és bezárni egy lakatot.
A feladat közvetett célja: a finom motorikus mozgás, a koncentráció, az önállóság, az önbizalom, és az önfegyelem fejlesztése.
Esetleges hiba ellenőrzése: a gyermeknek lehetősége nyílik ellenőrizni a saját munkáját, mivel csak a megfelelő kulcs nyitja a lakatot.
Nyelv: A Montessori módszer szerint a feladatok bemutatása csendben történik. Szerintem ez csak nagyon ideális esetben fordulhat elő , úgyhogy én ezt elengedtem, de hozzátartozik a filozófiàjàhoz. 

A gyakorlat bemutatása:

1.        A gyereket meginvitáljuk a polchoz, levesszük az adott eszközt, megnevezzük a feladatot, például: ez itt a lakat kinyitása és bezárása, a kezébe adjuk, és megkérjük, hogy vigye oda az asztalhoz, és foglaljon helyet. Fontos, hogy a gyermek lássa, hogy honnan vesszük le az adott eszközt, mert a munkafolyamat befejeztével ugyanoda kell majd visszavinnie. A gyermek bal oldalán elhelyezkedve megkezdjük a feladat bemutatását. Bal kezes tanár esetében a gyermek jobb oldalára érdemes ülni, hogy a kezünkkel ne takarjuk el a feladatot, a gyermek tisztán láthassa, hogy mit csinálunk.
2.       Vegyük ki az anyagot, és balról jobbra egyesével helyezzük rá a lakatokat.
3.       A kulcsokat tegyük random sorrendben a lakatok alá.


4.       Ellenőrizzük balról az első lakatot, hogy zárva van-e, majd tegyünk ugyanígy a többivel is.
5.       Vegyük fel balról az első kulcsot, és próbáljuk ki, hogy beleillik-e a zárba. Ha nem megy bele, akkor tegyük ugyanezt a következővel, amíg megtaláljuk a megfelelő kulcsot, és nyissuk ki a lakatot.
6.       Tegyük le a kinyitott lakatot a kis terítőre, és ugyanígy folytassuk a gyakorlatot a többi lakattal.



7.       A következő lépés, hogy egyesével kivesszük a kulcsokat a zárból, és a lakat alá helyezzük őket.
8.       Balról jobbra haladva egyesével zárjuk be lakatokat. (Hupszi, most látom a képen, hogy véletlenül felcseréltem a prezentálásnál ezt a két lépést)



9.       Kérdezzük meg a gyereket, hogy szeretné-e ő is megcsinálni a feladatot.
10.   Befejezésül helyezzük vissza a lakatokat, a kulcsokat és a kis terítőt a kosárba.

A munkafolyamathoz hozzátartozik, hogy a gyermek annyiszor ismétli meg a feladatot, ahányszor szeretné. Miután végez vele, megkérjük, hogy vigye vissza az eszközt a helyére, így pontosan tudni fogja, hogy hol találja meg legközelebb. Ezután bármikor leveheti, és egymaga végezheti a gyakorlatot.

Fontos, hogy minden feladatot balról jobbra végzünk (kivéve az öntést, mert az jobb kezesek esetében jobbról balra történik), ezzel előkészítve őket a későbbi íràs tanulásra, ami szintén balról jobbra történik. 

Maria Montessori instrukciói nagyon kötöttek, de ez ne szegje kedvünket. Az én kisfiam sokszor tűkön ül, alig birja kivárni, hogy végre ő is csinálhassa a feladatot, szinte kiveszi a kezemből az eszközöket, mondván, hogy ő ezt már tudja, de idővel talán tényleg tanul valami önfegyelmet:)

Senki ne ijedjen meg, a továbbiakban egyáltalán nem szeretném ilyen részletesen tàrgyalni a feladatokat, elvégre nem Montessori tanárokat hivatott képezni ez a blog, csak ötletetekkel kívàn szolgàlni a gyerekek lekötésére. Mielőtt lazàbb és személyesebb hangnemre vàltok, szerettem volna kis képet adni a Montessori szemléletről.

Miután elvégeztük a feladatot, játszottunk is kicsit a lakatokkal. Körbenéztünk a lakásban, hogy mit lehetne lezárni, és ráleltem a tökéletes "kincsesládára" a két ikeás edényünk formájában, amibe játékokat rejtettem, majd lelakatoltam.


A gyerekek izgatottan nyitogatták...


.... amíg rá nem leleltek a kincsre.


Később bonyolítottunk a játékon, elrejtettem a kulcsokat, és először hideg-meleg instrukciókkal meg kellett keresniük. Minden alkalommal mást tettem az edényekbe, és pár kör után már a fiam készítette a "kincsesládát", én pedig felcsaptam kincskeresőnek.

Elővettem egy számkombinációs lakatot is, megmutattam nekik hogyan működik, de nem kötötte le őket. Ettől függetlenül más talán szívesen tekergeti rajta a számokat.

Jó nyitogatást kívánok, legközelebb csavarozni fogunk!

No comments:

Post a Comment

Golyópálya

A gyerekek, különösen a kisfiam, nagyon szeretnek golyókkal játszani. Van egy fa golyópálya játékunk, ami nagyon népszerű, csak rendszeres...