Miután a járványhelyzet miatt bezártak
az óvodák, úgy döntöttem, megpróbálok kialakítani a gyerekeimnek valamiféle
napi rutint. Közel 5 évig dolgoztam Írországban Montessori óvodában, így adta
magát, hogy itthon is ebben a szellemben teljenek a délelőttjeink. A
karanténunk első hetében igyekeztem kilábalni a takonykórból, és közben azon
gondolkodtam, hogyan állíthatnék elő házilag Montessori eszközöket.
Első
körben megálmodtam a délelőtti beosztásunkat, amit hétfőtől a gyakorlatban is
alkalmazunk. A mi itthoni ovink egy csoportfoglalkozással veszi kezdetét 9-kor,
hárman körbeülünk a földön, és
énekkel
köszöntjük egymást. Én egy jól bevált angol köszöntődalt énekelek a boldog
szülinapot dallamára:
"Good
morning to you,
good
morning to you,
good
morning, good morning,
good
morning to you.
How
are you today?
How
are you today?
How
are you, how are you,
how
are you today?"
Ennek
természetesen van egy általam magyarított verziója is:
"Jó
reggelt neked,
Jó
reggelt neked,
jó
reggelt, jó reggelt,
jó
reggelt neked.
Hogy
érzed magad,
hogy
érzed magad,
hogy
vaaagy, hogy vaagy,
hogy
érzed magad?"
Érzelem
kártyák segítségével minden reggel szánunk pár percet arra, hogy megbeszéljük
ki hogy aludt, hogy érzi magát, izgatott, vidám, szomorú, stb. Én a kártyákat a
www.mockerei.com-ról szereztem be, kinyomtattuk, kivágtuk, majd lamináltuk
őket.
Van
egy kalendáriumunk is, amit innen töltöttem https://fromabcstoacts.com/calendar-board-days-of-the-week/,
ennek segítségével minden reggel megbeszéljük, hogy milyen nap van, milyen
hónap, és melyik évszak. Általában gyakorlásképpen elsoroljuk a hét napjait és
a hónapokat is, majd megvitatjuk az időjárást. Erre is van egy énekünk, ami az
Ó te drága Klementina dallamára íródott és így szól:
"Milyen
idő, milyen idő, milyen idő vaan ma?
Napos,
felhős, esős, szellős,
milyen
idő vaan ma?
Milyen
idő, milyen idő, milyen idő vaan ma?
Hideg,
havas, meleg, ködös
milyen
idő vaan ma?"
Kinyomtattam
időjárás kártyákat a www.mockerei.com-ról, amit ilyenkor feltűzünk a
naptárunkra.
A
csoportfoglalkozáson beszélgetünk kicsit az aktuális heti témánkról is, ami
most a tavasz. Elővettem a gyerekek évszakokkal kapcsolatos könyvét, és
elmeséltem, hogy mi történik a természettel tavasszal (a fák kirügyeznek, a
költöző madarak hazatérnek, fészekrakás, állatkölykök születnek, húsvét
közeleg, milyen ruhákat hordunk, stb.). A héten többször elénekeltük a Tavaszi
szél vizet áraszt című dalt, és elolvastam Bartos Erika: Bogyó és Babóca
Évszakos könyvéből a Tavaszt, (Babóca virágait). Tanultunk a héten gyerekkel a
fa részeiről is egy általam készített Montessori eszköz segítségével, aminek a
használatát a későbbi bejegyzésemben még kifejtem, és ugyanilyen 3 részes kártyák
segítségével átvettük a madarak részeit is. Ezen feladatok a kultúra szekcióhoz
tartoznak, és még az aktív Montessori tanári éveimben csináltam őket.
Kb.
9.30-tól 10.00-ig Montessori feladatokat végzünk, igyekeztem házilag
előállítani a gyakorlati eszközöket, amik fejlesztően hatnak a gyerekekre. A
holnapi bejegyzésemben bővebben is kifejtem ennek a filozófiáját, és az eszköz
használatát is leírom lépésről lépésre. Olyasmire kell itt gondolni, mint ruhacsipeszek
csíptetése műanyagdoboz/kosár szélére, hajtogatás, üvegek kibontása és
visszazárása, vágás, ceruzahegyezés, gyöngyfűzés, csavarozás, lakatok kinyitása
és bezárása, kanalazás, öntés, tárgyak áthelyezése csipesszel, cipzárazás,
gombolás, csatolás, cipőpucolás, tükörfényesítés – mindez a teljesség igénye
nélkül.
10.00
óra magasságában tízóraiznak a gyerekek, addig én előkészülök a napi művészeti
foglalkozással. Igyekszem olyan alkotást választani, ami heti témába vág.
Hétfőn pillangót ragasztottunk a gyerekekkel, kedden muffint sütöttünk,
szerdán virágot festettünk, ma pedig színeztek a srácok. Holnapra gyurmázást
tervezek.
Jó
idő esetében 11 körül kimegyünk a kertbe, ha ez nem lehetséges, akkor 20 percet
bent tornázunk, szerencsére rengeteg jó gyerekjóga, és egyéb ovis torna kering
most a neten, utána pedig szabad játék következik. Igyekszem a lehető legtöbb
időt a szabad levegőn tölteni a gyerekekkel, megfogadtam, hogy ha esik, ha fúj,
szeretném kicsit kivenni őket megfelelő öltözetben. A délelőtti ovink azzal
fejeződik be, hogy a gyerekek segítenek megteríteni az asztalt, és együtt
leülünk ebédelni. Nem is gondolnánk, hogy egy gyereket mennyi itthoni feladatba
be lehet vonni.
A
legközelebbi posztomban szeretném bővebben kifejteni, hogy milyen területeken
lehet alkalmazni a Montessori filozófiát. Lépésről lépésre kívánom bemutatni a
gyerekekkel végezhető feladatokat, és azt is, hogy ezek a gyakorlatok milyen
módon hatnak a fejlődésükre. Ez az első bejegyzésem amolyan bevezetőként
született, mivel több kisgyermekes ismerősöm érdeklődött, hogyan is zajlik
nálunk az itthoni ovi, valamint magamnak is szeretnék emléket állítani arról,
hogy mi mindent csináltunk a gyerekekkel azokban a hetekben, hónapokban,
amikor olyan sok időt töltöttünk együtt otthon. Fogadjátok sok
szeretettel ezt a blogot, remélem, hogy hasznos ötletekre leltek majd benne.
No comments:
Post a Comment