Thursday, March 26, 2020

Itthoni Montessori ovi

Miután a járványhelyzet miatt bezártak az óvodák, úgy döntöttem, megpróbálok kialakítani a gyerekeimnek valamiféle napi rutint. Közel 5 évig dolgoztam Írországban Montessori óvodában, így adta magát, hogy itthon is ebben a szellemben teljenek a délelőttjeink. A karanténunk első hetében igyekeztem kilábalni a takonykórból, és közben azon gondolkodtam, hogyan állíthatnék elő házilag Montessori eszközöket.

Első körben megálmodtam a délelőtti beosztásunkat, amit hétfőtől a gyakorlatban is alkalmazunk. A mi itthoni ovink egy csoportfoglalkozással veszi kezdetét 9-kor, hárman körbeülünk a földön, és 
énekkel köszöntjük egymást. Én egy jól bevált angol köszöntődalt énekelek a boldog szülinapot dallamára:
"Good morning to you,
good morning to you,
good morning, good morning,
good morning to you.

How are you today?
How are you today?
How are you, how are you,
how are you today?"

Ennek természetesen van egy általam magyarított verziója is:

"Jó reggelt neked,
Jó reggelt neked,
jó reggelt, jó reggelt,
jó reggelt neked.

Hogy érzed magad,
hogy érzed magad,
hogy vaaagy, hogy vaagy,
hogy érzed magad?"

Érzelem kártyák segítségével minden reggel szánunk pár percet arra, hogy megbeszéljük ki hogy aludt, hogy érzi magát, izgatott, vidám, szomorú, stb. Én a kártyákat a www.mockerei.com-ról szereztem be, kinyomtattuk, kivágtuk, majd lamináltuk őket.



Van egy kalendáriumunk is, amit innen töltöttem https://fromabcstoacts.com/calendar-board-days-of-the-week/, ennek segítségével minden reggel megbeszéljük, hogy milyen nap van, milyen hónap, és melyik évszak. Általában gyakorlásképpen elsoroljuk a hét napjait és a hónapokat is, majd megvitatjuk az időjárást. Erre is van egy énekünk, ami az Ó te drága Klementina dallamára  íródott és így szól:

"Milyen idő, milyen idő, milyen idő vaan ma?
Napos, felhős, esős, szellős,
milyen idő vaan ma?

Milyen idő, milyen idő, milyen idő vaan ma?
Hideg, havas, meleg, ködös
milyen idő vaan ma?"

Kinyomtattam időjárás kártyákat a www.mockerei.com-ról, amit ilyenkor feltűzünk a naptárunkra. 


A csoportfoglalkozáson beszélgetünk kicsit az aktuális heti témánkról is, ami most a tavasz. Elővettem a gyerekek évszakokkal kapcsolatos könyvét, és elmeséltem, hogy mi történik a természettel tavasszal (a fák kirügyeznek, a költöző madarak hazatérnek, fészekrakás, állatkölykök születnek, húsvét közeleg, milyen ruhákat hordunk, stb.). A héten többször elénekeltük a Tavaszi szél vizet áraszt című dalt, és elolvastam Bartos Erika: Bogyó és Babóca Évszakos könyvéből a Tavaszt, (Babóca virágait). Tanultunk a héten gyerekkel a fa részeiről is egy általam készített Montessori eszköz segítségével, aminek a használatát a későbbi bejegyzésemben még kifejtem, és ugyanilyen 3 részes kártyák segítségével átvettük a madarak részeit is. Ezen feladatok a kultúra szekcióhoz tartoznak, és még az aktív Montessori tanári éveimben csináltam őket.



Kb. 9.30-tól 10.00-ig Montessori feladatokat végzünk, igyekeztem házilag előállítani a gyakorlati eszközöket, amik fejlesztően hatnak a gyerekekre. A holnapi bejegyzésemben bővebben is kifejtem ennek a filozófiáját, és az eszköz használatát is leírom lépésről lépésre. Olyasmire kell itt gondolni, mint ruhacsipeszek csíptetése műanyagdoboz/kosár szélére, hajtogatás, üvegek kibontása és visszazárása, vágás, ceruzahegyezés, gyöngyfűzés, csavarozás, lakatok kinyitása és bezárása, kanalazás, öntés, tárgyak áthelyezése csipesszel, cipzárazás, gombolás, csatolás, cipőpucolás, tükörfényesítés – mindez a teljesség igénye nélkül.   



10.00 óra magasságában tízóraiznak a gyerekek, addig én előkészülök a napi művészeti foglalkozással. Igyekszem olyan alkotást választani, ami heti témába vág. Hétfőn pillangót ragasztottunk  a gyerekekkel, kedden muffint sütöttünk, szerdán virágot festettünk, ma pedig színeztek a srácok. Holnapra gyurmázást tervezek.



Jó idő esetében 11 körül kimegyünk a kertbe, ha ez nem lehetséges, akkor 20 percet bent tornázunk, szerencsére rengeteg jó gyerekjóga, és egyéb ovis torna kering most a neten, utána pedig szabad játék következik. Igyekszem a lehető legtöbb időt a szabad levegőn tölteni a gyerekekkel, megfogadtam, hogy ha esik, ha fúj, szeretném kicsit kivenni őket megfelelő öltözetben. A délelőtti ovink azzal fejeződik be, hogy a gyerekek segítenek megteríteni az asztalt, és együtt leülünk ebédelni. Nem is gondolnánk, hogy egy gyereket mennyi itthoni feladatba be lehet vonni. 




A legközelebbi posztomban szeretném bővebben kifejteni, hogy milyen területeken lehet alkalmazni a Montessori filozófiát. Lépésről lépésre kívánom bemutatni a gyerekekkel végezhető feladatokat, és azt is, hogy ezek a gyakorlatok milyen módon hatnak a fejlődésükre. Ez az első bejegyzésem amolyan bevezetőként született, mivel több kisgyermekes ismerősöm érdeklődött, hogyan is zajlik nálunk az itthoni ovi, valamint magamnak is szeretnék emléket állítani arról, hogy mi mindent csináltunk a gyerekekkel azokban a hetekben, hónapokban, amikor  olyan sok időt töltöttünk együtt otthon. Fogadjátok sok szeretettel ezt a blogot, remélem, hogy hasznos ötletekre leltek majd benne.


No comments:

Post a Comment

Golyópálya

A gyerekek, különösen a kisfiam, nagyon szeretnek golyókkal játszani. Van egy fa golyópálya játékunk, ami nagyon népszerű, csak rendszeres...