Friday, May 15, 2020

Hang dobozkák, illatos üvegek, kóstoló poharak


A feladat neve: hang dobozkák
Az eszköz leírása:Két fadoboz tetővel, amelyek mindegyike 6 henger alakú dobozt tartalmaz (párban vannak). Az egyik szet doboznak piros a teteje, a másiknak pedig kék. Az üvegeket, amikor megrázzuk különböző hangot adnak.
Mi 8 darab kindertojást tölttünk meg, kettőt liszttel, a kettőt cukorral, kettőt rizzsel, kettőbe pedig levesgyöngyöket tettünk
A feladat közvetlen célja: felébreszteni és kifinomítani a hallási képességeket, és segítségével a gyermek könnyebben megismeri a környezetben található hangok különféle skáláját.
Önellenőrzés: vizuális, az dobozok alján színkód jelöli a párokat

A gyakorlat bemutatása:

1. A két különböző színű dobozt elhelyezzük az asztalon, az egyiket a jobb oldalunkra tesszük, a másikat balra.


2. Megrázzuk a dobozokat, és kiválasztjuk a leghangosabbat és a leghalkabbat az egyik szettből. Megkérdezzük a gyermektől, hogy hallja-e a különbséget.


3. Ha szükséges, a háromfázisú leckével megtanítjuk a gyermeknek a hangos és halk kifejezéseket az alábbi módon: https://montessorita.blogspot.com/2020/05/a-szinek.html

4. Ezután elővesszük a többi dobozt az első szettből, és leghangosabbtól leghalkabbig sorba rendezzük őket.


5. A második szett dobozait is az asztalra helyezzük, ügyeljünk rá, hogy ne keveredjenek össze a különböző színek.

6. Kiválasztunk egy dobozt a baloldali kupacból, megrázzuk, és megkeressük a párját a jobb oldali kupacból.



7. A már megtalált párokat közepre tesszük, a többi párt pedig aláhelyezzük.


A feladat neve: Illatos üvegek
Az eszköz leírása: Két fadoboz tetővel, amelyek mindegyike 6 henger alakú műanyag üveget tartalmaz (párban vannak). Az üvegekmás-más természetes megkülönböztethető illatanyagot tartalmaznak.
Mi ehhez a feladathoz illóolajokat használtunk, citromot, levendulát és borsmentát. A feladatot lehet ecettel, fokhagymával, kávéval, bármilyen erősebb illattal végezni.
A feladat közvetlen célja: felébreszteni és kifinomítani a szaglási képességeket, és segítségével a gyermek könnyebben megismeri a környezetben található szagok és illatok különféle skáláját.             
A feladat közvetett célja: megtanítani a különböző illatok nevét.
Önellenőrzés: vizuális, az üvegek alján színkód jelöli a párokat

A gyakorlat bemutatása:

1. Az üvegeket két kupacba elhelyezzük az asztalon, az egyik szettet a jobb oldalunkra tesszük, a másikat balra.



2. Megmutatjuk a gyermeknek, hogyan szagolja meg az illatüvegeket. Letekerjük az üveg kupakját, és domináns kézzel magunk felé legyezve beleszagolunk a levegőbe.



3. Megmutatjuk azt a két illatot, ami a leginkább eltér egymástól, ez nálunk a citrom és a levendula volt. És megkérdezzük a gyermektől, hogy érzi-e a különbséget.



3. Ha szeretnénk, a háromfázisú leckével megtaníthatjuk a gyermeknek az illatok nevét.

4. Kiválasztunk egy üveget a baloldali kupacból, a korábban tanult módon megszagoljuk, és a jobb oldali kupacból megkeressük ugyanazt az illatot.


5. A már megtalált párokat közepre tesszük, a többi párt pedig aláhelyezzük.


A feladat neve: kóstoló poharak
Az eszköz leírása: Két tálca, mindegyiken négy-négy pohár, ami az alap ízeket tartalmazza: sós, édes, keserű és savanyú, egy műanyag pipetta, és egy másik pohár, ivóvízzel.
Mi három különböző ízt készítettünk, két pohárba cukros vizet tettünk, kettőbe enyhé sós vizet, kettőbe pedig enyhén eceteset.
A feladat közvetlen célja: felébreszteni és kifinomítani az ízlelési képességeket, és segítségével a gyermek könnyebben megismeri a környezetben található ízek különféle skáláját
A feladat közvetett célja: megtanítani a különböző ízek nevét 
Önellenőrzés: az ízlelőbimbókkal történik, de ez mindig egy tanár által vezetett feladat.

A gyakorlat bemutatása:

1. A poharakat két kupacba elhelyezzük az asztalon, az egyik szettet a jobb oldalunkra tesszük, a másikat balra.



2. Megmutatjuk a gyermeknek, hogyan használja a pipettát, a két leginkább eltérő ízt kiválasztva a cseppentővel a pohárból a nyelvünkre teszünk egy-egy csepp folyadékot, és megkérdezzük a gyermeket, hogy érzi-e a különbséget.



3. Ha szeretnénk, a háromfázisú leckével megtaníthatjuk a gyermeknek az ízek nevét.

4. Kiválasztunk egy poharat a baloldali kupacból, a korábban tanult módon megízleljük, és a jobb oldali kupacból megkeressük ugyanazt az ízt. A gyermek, ha szeretne, ihat vizet a két íz megkóstolása között.



5. A már megtalált párokat közepre tesszük, a többi párt pedig aláhelyezzük.



Természetesen szilárd ételeket is kóstoltathatunk.


Írországban sokszor készítettünk gloop-ot az óvodában, nem tudom, hogy van-e magyar megfelelője. Kukoricakeményítőt, vizet, és ételfestéket tartalmaz. Nagyon érdekes a textúrája. Régóta tervezem, hogy megcsináljuk a gyerekekkel, és most végre sor került rá. Az állagát tekintve megállapítottuk, hogy kevésbé ragacsos, mint a slime, viszont folyékonyabb, mint egy gyúrma. Lehet belőle gombócot gyúrni, de ha letesszük az asztalra, akkor szétfolyik.



No comments:

Post a Comment

Golyópálya

A gyerekek, különösen a kisfiam, nagyon szeretnek golyókkal játszani. Van egy fa golyópálya játékunk, ami nagyon népszerű, csak rendszeres...