A feladat neve: hang dobozkák
Az eszköz leírása:Két fadoboz tetővel, amelyek mindegyike 6 henger alakú dobozt
tartalmaz (párban vannak). Az egyik szet doboznak piros a teteje, a másiknak
pedig kék. Az üvegeket, amikor megrázzuk különböző hangot adnak.
Mi 8 darab kindertojást tölttünk meg, kettőt liszttel, a kettőt
cukorral, kettőt rizzsel, kettőbe pedig levesgyöngyöket tettünk
A feladat közvetlen célja: felébreszteni és kifinomítani a hallási képességeket, és
segítségével a gyermek könnyebben megismeri a környezetben található hangok
különféle skáláját.
Önellenőrzés: vizuális, az dobozok alján színkód jelöli a párokat
A
gyakorlat bemutatása:
1. A két különböző színű dobozt elhelyezzük az
asztalon, az egyiket a jobb oldalunkra tesszük, a másikat balra.
2. Megrázzuk a dobozokat, és kiválasztjuk a
leghangosabbat és a leghalkabbat az egyik szettből. Megkérdezzük a gyermektől,
hogy hallja-e a különbséget.
3. Ha szükséges, a háromfázisú leckével megtanítjuk
a gyermeknek a hangos és halk kifejezéseket az alábbi módon: https://montessorita.blogspot.com/2020/05/a-szinek.html
4.
Ezután elővesszük a többi dobozt az első szettből, és leghangosabbtól
leghalkabbig sorba rendezzük őket.
5.
A második szett dobozait is az asztalra helyezzük, ügyeljünk rá, hogy ne
keveredjenek össze a különböző színek.
6.
Kiválasztunk egy dobozt a baloldali kupacból, megrázzuk, és megkeressük a
párját a jobb oldali kupacból.
7.
A már megtalált párokat közepre tesszük, a többi párt pedig aláhelyezzük.
A feladat neve: Illatos üvegek
Az eszköz leírása: Két fadoboz tetővel, amelyek mindegyike 6 henger alakú műanyag üveget
tartalmaz (párban vannak). Az üvegekmás-más természetes megkülönböztethető
illatanyagot tartalmaznak.
Mi ehhez a feladathoz illóolajokat használtunk, citromot,
levendulát és borsmentát. A feladatot lehet ecettel, fokhagymával, kávéval,
bármilyen erősebb illattal végezni.
A feladat közvetlen célja: felébreszteni és kifinomítani a szaglási képességeket, és
segítségével a gyermek könnyebben megismeri a környezetben található szagok és
illatok különféle skáláját.
A feladat közvetett
célja: megtanítani a különböző illatok
nevét.
Önellenőrzés: vizuális, az üvegek alján színkód jelöli a párokat
A
gyakorlat bemutatása:
1. Az üvegeket két kupacba elhelyezzük az asztalon,
az egyik szettet a jobb oldalunkra tesszük, a másikat balra.
2. Megmutatjuk a gyermeknek, hogyan szagolja meg az illatüvegeket.
Letekerjük az üveg kupakját, és domináns kézzel magunk felé legyezve
beleszagolunk a levegőbe.
3. Megmutatjuk azt a két illatot, ami a
leginkább eltér egymástól, ez nálunk a citrom és a levendula volt. És
megkérdezzük a gyermektől, hogy érzi-e a különbséget.
3. Ha szeretnénk, a háromfázisú leckével
megtaníthatjuk a gyermeknek az illatok nevét.
4.
Kiválasztunk egy üveget a baloldali kupacból, a korábban tanult módon megszagoljuk,
és a jobb oldali kupacból megkeressük ugyanazt az illatot.
A feladat neve: kóstoló poharak
Az eszköz leírása: Két tálca, mindegyiken négy-négy pohár, ami az alap ízeket
tartalmazza: sós, édes, keserű és savanyú, egy műanyag pipetta, és egy másik
pohár, ivóvízzel.
Mi három különböző ízt
készítettünk, két pohárba cukros vizet tettünk, kettőbe enyhé sós vizet,
kettőbe pedig enyhén eceteset.
A feladat közvetlen célja: felébreszteni és kifinomítani az ízlelési képességeket, és
segítségével a gyermek könnyebben megismeri a környezetben található ízek
különféle skáláját
A feladat közvetett
célja: megtanítani a
különböző ízek nevét
Önellenőrzés: az ízlelőbimbókkal történik, de ez mindig egy tanár
által vezetett feladat.
A
gyakorlat bemutatása:
1. A poharakat két kupacba elhelyezzük az asztalon,
az egyik szettet a jobb oldalunkra tesszük, a másikat balra.
2. Megmutatjuk a gyermeknek, hogyan használja a pipettát,
a két leginkább eltérő ízt kiválasztva a cseppentővel a pohárból a nyelvünkre teszünk
egy-egy csepp folyadékot, és megkérdezzük a gyermeket, hogy érzi-e a
különbséget.
3. Ha szeretnénk, a háromfázisú leckével megtaníthatjuk
a gyermeknek az ízek nevét.
4.
Kiválasztunk egy poharat a baloldali kupacból, a korábban tanult módon
megízleljük, és a jobb oldali kupacból megkeressük ugyanazt az ízt. A gyermek,
ha szeretne, ihat vizet a két íz megkóstolása között.
Természetesen szilárd ételeket is kóstoltathatunk.
Írországban sokszor készítettünk gloop-ot az óvodában, nem tudom, hogy van-e magyar megfelelője. Kukoricakeményítőt, vizet, és ételfestéket tartalmaz. Nagyon érdekes a textúrája. Régóta tervezem, hogy megcsináljuk a gyerekekkel, és most végre sor került rá. Az állagát tekintve megállapítottuk, hogy kevésbé ragacsos, mint a slime, viszont folyékonyabb, mint egy gyúrma. Lehet belőle gombócot gyúrni, de ha letesszük az asztalra, akkor szétfolyik.
Írországban sokszor készítettünk gloop-ot az óvodában, nem tudom, hogy van-e magyar megfelelője. Kukoricakeményítőt, vizet, és ételfestéket tartalmaz. Nagyon érdekes a textúrája. Régóta tervezem, hogy megcsináljuk a gyerekekkel, és most végre sor került rá. Az állagát tekintve megállapítottuk, hogy kevésbé ragacsos, mint a slime, viszont folyékonyabb, mint egy gyúrma. Lehet belőle gombócot gyúrni, de ha letesszük az asztalra, akkor szétfolyik.
No comments:
Post a Comment