A
mai bejegyzésben megkezdjük a matematikai oktatás feladatainak ismertetését.
A feladat neve: Numerikus rudak
Az eszköz leírása: 10
azonos vastagságú (2,5 x 2,5 cm) farúd, amelyek hossza 10 cm-től 1 m-ig halad
úgy, hogy minden egyes rúd 10 cm-rel hosszabb, mint az előző. A rudak piros és
kék színre vannak festve úgy, hogy a színek váltakoznak 10 cm-ként és ez a
rudak csíkosságát okozza.
Én a korábban használt piros rudakat alakítottam át numerikus
rudakká kék festékkel)
A feladat közvetlen célja: segíteni a gyermeknek az 1-től 10-ig levő számok sorrendjének
megtanulásában és abban, hogy megértse, minden szám más mennyiséget fejez ki. Bemutatja,
hogy az egyes számok sorban való elhelyezkedésének jelentősége van, mert mind
mennyiséget kifejezésére is szolgálnak.
A feladat közvetett célja: A számok nevének megtanulása egytől tízig
Önellenőrzés: A legkisebb rúd szolgál ellenőrzésre, ugyanis mérete a két egymás melletti rúd különbségének
felelnek meg. Ha a gyermek helyesen építette meg a lépcsőt, a legkisebb rudat
hozzáadva mindig megkapjuk az eggyel felette lévő értéket.
A
gyakorlat bemutatása:
1. A rudakat véletlenszerűen a földre helyezzük.
2. A piros rudak építésével ellentétben, megkeressük
a legrövidebb rudat, és középre helyezzük.
3. A rudak közül mindig megkeressük a legrövidebbet,
és az előző fölé tesszük.
Miután
megépítettük a numerikus rudakat, a háromfázisú leckével megtaníthatjuk, hogy a
legrövidebb rúd az egyesnek felel meg, a következő a kettesnek, a harmadik a
hármasnak. A háromfázisú leckéről itt írtam bővebben: https://montessorita.blogspot.com/2020/05/a-szinek.html
A
numerikus rudakat egy másik feladatra is használhatjuk. Tetszőlegesen
elhelyezzük a rudakat a földön, mellé pedig számos kártyákat teszünk. Fentről
lefelé haladva egyesével megszámoljuk, hogy a rudak hány egységből állnak, és
az adott mennyiségnek megfelelő kártyát a rúd mellé tesszük.
A
fent említett gyakorlatok végezhetőek szívószálakkal is, vonalzóval méregettem, és mivel 10 inches egy szívószál, úgy vágtam össze, hogy minden szívószál között 1 inch legyen. A sablon segítségével kicsik is könnyebben el tudják végezni.
Hasonló feladatot csináltunk duplóval is, sorban kiraktuk a számkártyáinkat, és annyi duplot építettünk egymás tetejére, amennyit a kártyán lévő szám mutatott.
Ebben az az izgalmas, hogy felfelé tudunk
építkezni, így még jobban érvényesül a lépcsőforma, amit a legalsó lépcsőfokkal le is ellenőriztünk.
Ha elfektetjük, akkor a numerikus rudakhoz hasonló formát kapunk.
Ezután elvégeztünk egy mostanában az interneten terjedő népszerű kísérletet, egy borospohár aljára olajat önöttünk, majd vizet tettünk hozzá, amibe piros ételszínezéket cseppentettünk. A gyerekek beledotak egy-egy pezsgőtabletta darabot, és együtt gyönyörködtünk a látványban.
No comments:
Post a Comment