Thursday, May 21, 2020

Numerikus rudak


A mai bejegyzésben megkezdjük a matematikai oktatás feladatainak ismertetését.

A feladat neve: Numerikus rudak
Az eszköz leírása: 10 azonos vastagságú (2,5 x 2,5 cm) farúd, amelyek hossza 10 cm-től 1 m-ig halad úgy, hogy minden egyes rúd 10 cm-rel hosszabb, mint az előző. A rudak piros és kék színre vannak festve úgy, hogy a színek váltakoznak 10 cm-ként és ez a rudak csíkosságát okozza.
Én a korábban használt piros rudakat alakítottam át numerikus rudakká kék festékkel)
A feladat közvetlen célja: segíteni a gyermeknek az 1-től 10-ig levő számok sorrendjének megtanulásában és abban, hogy megértse, minden szám más mennyiséget fejez ki. Bemutatja, hogy az egyes számok sorban való elhelyezkedésének jelentősége van, mert mind mennyiséget kifejezésére is szolgálnak.
A feladat közvetett célja: A számok nevének megtanulása egytől tízig
Önellenőrzés: A legkisebb rúd szolgál ellenőrzésre, ugyanis mérete a két egymás melletti rúd különbségének felelnek meg. Ha a gyermek helyesen építette meg a lépcsőt, a legkisebb rudat hozzáadva mindig megkapjuk az eggyel felette lévő értéket.


A gyakorlat bemutatása:

1. A rudakat véletlenszerűen a földre helyezzük.


2. A piros rudak építésével ellentétben, megkeressük a legrövidebb rudat, és középre helyezzük.


3. A rudak közül mindig megkeressük a legrövidebbet, és az előző fölé tesszük.


Miután megépítettük a numerikus rudakat, a háromfázisú leckével megtaníthatjuk, hogy a legrövidebb rúd az egyesnek felel meg, a következő a kettesnek, a harmadik a hármasnak. A háromfázisú leckéről itt írtam bővebben: https://montessorita.blogspot.com/2020/05/a-szinek.html


A numerikus rudakat egy másik feladatra is használhatjuk. Tetszőlegesen elhelyezzük a rudakat a földön, mellé pedig számos kártyákat teszünk. Fentről lefelé haladva egyesével megszámoljuk, hogy a rudak hány egységből állnak, és az adott mennyiségnek megfelelő kártyát a rúd mellé tesszük.


A fent említett gyakorlatok végezhetőek szívószálakkal is, vonalzóval méregettem, és mivel 10 inches egy szívószál, úgy vágtam össze, hogy minden szívószál között 1 inch legyen. A sablon segítségével kicsik is könnyebben el tudják végezni.



Hasonló feladatot csináltunk duplóval is, sorban kiraktuk a számkártyáinkat, és annyi duplot építettünk egymás tetejére, amennyit a  kártyán lévő szám mutatott. 



Ebben az az izgalmas, hogy felfelé tudunk építkezni, így még jobban érvényesül a lépcsőforma, amit a legalsó lépcsőfokkal le is ellenőriztünk.

 

Ha elfektetjük, akkor a numerikus rudakhoz hasonló formát kapunk.


Ezután elvégeztünk egy mostanában az interneten terjedő népszerű kísérletet, egy borospohár aljára olajat önöttünk, majd vizet tettünk hozzá, amibe piros ételszínezéket cseppentettünk. A gyerekek beledotak egy-egy pezsgőtabletta darabot, és együtt gyönyörködtünk a látványban.





No comments:

Post a Comment

Golyópálya

A gyerekek, különösen a kisfiam, nagyon szeretnek golyókkal játszani. Van egy fa golyópálya játékunk, ami nagyon népszerű, csak rendszeres...