A feladat neve: Geometriai alakzatok kártyákkal
Az eszköz leírása: A
fadoboz tetővel 10 geometriai alakzatot és 8 kártyát tartalmaz. Az
alakzatok közé tartoznak: kocka, téglatest, háromoldalú hasáb, kúp, szabályos
négyoldalú gúla (négyzet alapú piramis), háromoldalú gúla (háromszög alapú, ún.
tetraéder), henger, gömb, ovoid (tojás alakú test) és ellipszoid. A testek
mérete kb 6x6x10 cm, fából készültek és kékre vannak festve. A kártyák a
következők: négyzet, téglalap, kör,
egyenlő oldalú háromszög és egyenlő szárú háromszög. Ezen síkbeli alakzatok
méretei megfelelnek a térbeli alakzatok oldalhosszainak.
Én az itthoni fakockáinkkal az alábbi testeket tudtam reprodukálni:
kocka, téglatest, hasáb, kúp, és egy gúlaszerű test. Egy labda és egy lufi
segítségével sikerült még hozzátenni egy gömböt és a tojás alakú format.
A feladat közvetlen célja: fejleszteni a gyermek sztereognosztikus érzékelését, mely egy
tárgy szellemi képét jeleníti meg a tárgy megérintése során. Segít abban, hogy
a gyermek megismerje a környezetében fellelhető egyszerű alakzatokat.
A feladat közvetett célja: Közvetve
felkészíti a gyermeket a későbbi matematikai munkára, főleg a geometriára, köszönhetően
azon képésségének, mely segítségével azonosítani tudja az egyszerű alakzatokat
és felismerni azok egyenes vagy görbe felszíne között rejlő kapcsolatot.
Önellenőrzés: Tanár által vezetett feladat. A gyermek a tapintásra
hagyatkozik.
A
gyakorlat bemutatása:
1. Az első gyakorlat, amit a geometriai alakzatokkal
végzünk, hogy két csoportra osztjuk őket, aszerint, hogy gurulnak-e, vagy sem.
Egyesével megpróbáljuk görgetni a testeket az asztalon.
2. A második gyakorlat, hogy megkérdezzük a
gyermeket, hogy a testek összeépítésével létre tudunk-e hozni más alakzatokat
is? Melyik testek illenek egy másik tetejére?
3. A harmadik gyakorlat, hogy tetszőlegesen az
asztalra helyezzük a kártyákat, és megkérdezzük a gyermeket,
hogy melyik kártyához melyik test tartozik?
4.
A negyedik gyakorlattal a testek neveit taníthatjuk meg a gyermeknek a
háromfázisú leckével, aminek bemutatásáról bővebben ebben a bejegyzésben
olvashattok: https://montessorita.blogspot.com/2020/05/a-szinek.html
5.
Az ötödik gyakorlat pedig a sztereognosztikus felismerést fejleszti. A testeket
tartalmazó kosarat letakarjuk egy anyagdarabbal letakarjuk, és a gyermeknek úgy
kell megneveznie a testet, hogy csak a tapintására hagyatkozik.
A
kislányommal közben a sütifaló formáit válogattuk szét aszerint, hogy görgethető-e,
majd megkereste egy laminált lapon, hogy melyik forma hová illik, végül
bedobálta a formákat a bödönbe. Ezután megneveztük a formákat.
A
feladatok elvégzése után építőkockákat pároztattunk. Tetszőlegesen elhelyeztük
az asztalon a különböző méretű, színű és alakzatú fa építőkockáinkat, és az
asztal bal oldalára egymás alá helyeztük a megtalált párokat.
A
kreatív foglalkozásunk wc papír guriga nyomda volt, festékbe mártva, színes
köröket alkottak vele a gyerekekre.
No comments:
Post a Comment