Monday, May 18, 2020

Geometriai alakzatok


A feladat neve: Geometriai alakzatok kártyákkal

Az eszköz leírása: A fadoboz tetővel 10 geometriai alakzatot és 8 kártyát tartalmaz. Az alakzatok közé tartoznak: kocka, téglatest, háromoldalú hasáb, kúp, szabályos négyoldalú gúla (négyzet alapú piramis), háromoldalú gúla (háromszög alapú, ún. tetraéder), henger, gömb, ovoid (tojás alakú test) és ellipszoid. A testek mérete kb 6x6x10 cm, fából készültek és kékre vannak festve. A kártyák a következők: négyzet, téglalap, kör, egyenlő oldalú háromszög és egyenlő szárú háromszög. Ezen síkbeli alakzatok méretei megfelelnek a térbeli alakzatok oldalhosszainak.
Én az itthoni fakockáinkkal az alábbi testeket tudtam reprodukálni: kocka, téglatest, hasáb, kúp, és egy gúlaszerű test. Egy labda és egy lufi segítségével sikerült még hozzátenni egy gömböt és a tojás alakú format.
A feladat közvetlen célja: fejleszteni a gyermek sztereognosztikus érzékelését, mely egy tárgy szellemi képét jeleníti meg a tárgy megérintése során. Segít abban, hogy a gyermek megismerje a környezetében fellelhető egyszerű alakzatokat.
A feladat közvetett célja: Közvetve felkészíti a gyermeket a későbbi matematikai munkára, főleg a geometriára, köszönhetően azon képésségének, mely segítségével azonosítani tudja az egyszerű alakzatokat és felismerni azok egyenes vagy görbe felszíne között rejlő kapcsolatot.
Önellenőrzés: Tanár által vezetett feladat. A gyermek a tapintásra hagyatkozik.

A gyakorlat bemutatása:

1. Az első gyakorlat, amit a geometriai alakzatokkal végzünk, hogy két csoportra osztjuk őket, aszerint, hogy gurulnak-e, vagy sem. Egyesével megpróbáljuk görgetni a testeket az asztalon.


2. A második gyakorlat, hogy megkérdezzük a gyermeket, hogy a testek összeépítésével létre tudunk-e hozni más alakzatokat is? Melyik testek illenek egy másik tetejére?


3. A harmadik gyakorlat, hogy tetszőlegesen az asztalra helyezzük a kártyákat, és megkérdezzük a gyermeket, hogy melyik kártyához melyik test tartozik?


4. A negyedik gyakorlattal a testek neveit taníthatjuk meg a gyermeknek a háromfázisú leckével, aminek bemutatásáról bővebben ebben a bejegyzésben olvashattok: https://montessorita.blogspot.com/2020/05/a-szinek.html


5. Az ötödik gyakorlat pedig a sztereognosztikus felismerést fejleszti. A testeket tartalmazó kosarat letakarjuk egy anyagdarabbal letakarjuk, és a gyermeknek úgy kell megneveznie a testet, hogy csak a tapintására hagyatkozik.


A kislányommal közben a sütifaló formáit válogattuk szét aszerint, hogy görgethető-e, majd megkereste egy laminált lapon, hogy melyik forma hová illik, végül bedobálta a formákat a bödönbe. Ezután megneveztük a formákat.




A feladatok elvégzése után építőkockákat pároztattunk. Tetszőlegesen elhelyeztük az asztalon a különböző méretű, színű és alakzatú fa építőkockáinkat, és az asztal bal oldalára egymás alá helyeztük a megtalált párokat.


A kreatív foglalkozásunk wc papír guriga nyomda volt, festékbe mártva, színes köröket alkottak vele a gyerekekre.




No comments:

Post a Comment

Golyópálya

A gyerekek, különösen a kisfiam, nagyon szeretnek golyókkal játszani. Van egy fa golyópálya játékunk, ami nagyon népszerű, csak rendszeres...