A feladat neve: cipőfűző befűzése
Az eszköz leírása: eredetileg egy öltöztető keret két a szélükön lyukas anyagdarabbal,
cipőfűzővel összefűzve
A feladat közvetlen célja: megtanítani a gyermeknek a cipőfűzést
A feladat közvetett
célja: szem-kéz koordináció, finom motorikus
mozgás, koncentráció és függetlenség fejlesztése
Önellenőrzés: vizuális, ha egy lyuk nincs befűzve
Én két kartonpapír szélét
lyukasztottam ki lyukasztóval, és azokat fűztem össze, az aljára masnit
kötöttem.
A
gyakorlat bemutatása:
1. A kartont úgy fordítjuk, hogy a masni legyen az
alján, bal kézzel meghúzzuk a bal oldalon lévő fűzőt, jobb kézzel pedig a jobb
oldalon lévőt, és kioldjuk a kötést. A fűzőt kibújtatjuk.
2. Jobb kézzel, szakaszos mozdulatokkal kihúzzuk a
fűzőt a bal lyukból, közben másik kézzel ellentartunk.
3. Bal kézzel szakaszod mozdulatokkal kihúzzuk a
fűzőt a jobb lyukból, közben másik kézzel ellentartunk.
4. Ezt a műveletet addig folytatjuk, amíg a cipőfűző
teljesen el nem válik a kartonpapírtól, ezzel bemutatva, hogy a fűző tartja
össze a két papírdarabot.
5. Jobb kézzel alulról visszadugjuk a fűzőt baloldalon
lévő lyukba, bal kézzel pedig szintén alulról átdugjuk a jobb oldali lyukon úgy,
hogy a fűzők egyforma hosszúságúak legyen.
6. A műveletet az utolsó lyukig folytatjuk, a fűzőt
mindig alulról dugjuk át a lyukon, és ütközésig húzzuk.
7. A fűzőket keresztezzük egymással, és egyiket
átbújtatjuk a másik alatt. A fűzőből két nyuszi fület csinálunk, amiket
egymással keresztezünk, és a jobb oldalit átbújtatjuk a bal alatt. Kész is a
masni.
Eredetileg külön öltöztető keret van a masni kötés
tanítására, de én nem tervezem ezt külön bemutatni. Létezik egy keret a biztosítótű
fortélyainak elsajátítására, de túl veszélyesnek ítélem azt a fajtát, ami a mi
rendelkezésünkre állna. Ezzel a végére is értünk a gondoskodás magunkról
szekció feladatainak.
A feladat elvégzése után rendes cipőfűzővel is
próbálkoztak a gyerekek, de a gyakorlat elég nehéznek bizonyult. A masni kötést
a Montessori módszer egy hurokkal tanítja, de én a nyuszi füles verziót
mutattam be, mert az szerintem jobban passzol ehhez a korosztályhoz. Elővettem egy tornazsák jellegű zsákot is, amit
madzagokkal lehet széthúzni és összehúzni, és a kislányommal is megtanultuk a
használatát. Belerejtettem a maciját, hogy érdekesebb legyen a kinyitás.
A gyerekek kaptak az unokatestvéremtől egy
öltöztethető macit, amin a legtöbb idáig tanult dolog megtalálható: tépőzár,
gomb, cipzár, öv, fűző, stb., így utolsó feladatként ezzel zártuk a gyakorlást. Mindegyiket egyesével kinyitották, majd visszazárták.
A cipőfűzőt vagy madzagot festésre is
használhatjuk. Az ír Montessori oviban rendszeresen festettünk ezzel a
módszerrel. Egy ecsettel felvisszük a festéket a madzagra, lehetőleg hosszabb
madzagon használjunk, és akkor minél több szín fér rá szakaszokban.
Miután
kész, a madzagot egy A4-es fehér papírlapra bal oldalára helyezzük, majd félbehajtjuk
a papírt úgy, hogy a lap jobb oldala letakarja a madzagot, de a madzag vége kilógjon alul.
Nehéz könyvet
teszünk rá, és jól megnyomkodjuk, majd kihúzzuk a madzagot.
Kész is a remekmű.
Ezután szappanbuborék folyadékot
készítettünk, a receptet az interneten találtam (https://www.nagyszuloklapja.hu/jatek-az-unokaval/3145/buborekfujo-folyadek-keszitese-hazilag:-csak-4-alapanyag-kell-hozza.html), és mivel
keményítőt is tartalmaz, nagy reményeket fűztem hozzá, hogy ezzel a keverékkel
végre sikerül óriás buborékokat varázsolnunk.
Kivittük a kertbe a folyadékot, és elővettük a buborékfújó szettet, amit pár hete vettünk a boltban. A fújó rész házilag is könnyen elkészíthető pálcák a madzag segítségével, mi korábban cipőfűzel csináltuk, részletes leírása a fenti linken olvasható. A folyadék nem okozott csalódást:)
No comments:
Post a Comment