Thursday, April 2, 2020

Kanalazás


A feladat neve: száraz tészta kanalazása
Az eszköz leírása: egy tálca, két egyforma tál, az egyikben száraztészta, kiskanál, egy kislapát és seprű
A feladat közvetlen célja: megtanítani a gyermeknek, hogyan kell átkanalazni a tésztát az egyik tálból a másikba.
A feladat közvetett célja: függetlenség, szem-kéz koordináció, finom motorikus mozgás, koncentráció, önbizalom és önállóság fejlesztése.
Önellenőrzés: ha a gyermek kiönti a tésztát, összetakaríthatja a kislapáttal és a seprűvel.



A gyakorlat bemutatása:

1. A domináns kezünkkel balról jobbra lassan és óvatosan átkanalazzuk a tésztát, ügyelve arra, hogy a kanál ne csorduljon túl. 


Hogy könnyebb legyen kivenni az utolsó pár szem tésztát, megdönthetjük kicsit a tálat.



2. Miután végeztünk a kanalazással, letesszük a kanalat, és 3 kis mozdulattal elfordítjuk a tálcát az óramutató járásával ellentétesen, hogy a tésztával teli tál ismét a baloldalra kerüljön.


A feladatot tovább bonyolítottuk, és egyre kisebb szemű száraz élelmiszert helyeztünk a tálba. A gyerekek kanalaztak lencsét, és rizst is.


Mikor már nagyon belejöttek a gyerekek a kanalazásba, a lencsét összekevertük egy kis liszttel, elővettem egy harmadik tálat és egy kis szűrőt. Egy újabb Montessori feladat következett, a szitálás.

1. A három tálat elhelyezzük egymás mellé a tálcán, baloldaliba öntjük lencsét és a lisztet, a középső tálra pedig egy kis szűrőt helyezünk, a harmadik üresen áll.

2. Domináns kézzel tegyünk egy kanál lisztes lencsét a szűrőbe, amit közben a nem domináns kezünben tartunk, és szép lassan addig kevergetjük az elegyet, amíg az összes lisztet átszitáljuk a lyukakon.


3. A szűrőben maradt lencsét nem domináns kézzel a harmadik tálba öntjük.



4. Ezt a műveletet folytatjuk, amíg az első tál ki nem ürül. A feladatat végén egy üres tálat, egy lencsés tálat és egy lisztes tálat kapunk.


5. A tálak tartalmát kivételesen jobbról balra egyesével visszaöntkük az első edénybe, jól összekeverjük, és kezdődhet is az újabb szitálás.

A gyerekek több mint fél órán keresztül kanalaztak, a kislányomnak viszont elég nehezére esett, hogy ne tenyereljen bele a lisztbe, rizsbe, lencsébe, ezért a tízórai után volt egy kis szabad játék, amíg én előkészültem a sütéssel.


A kiskonyhában rendelkezésükre bocsátottam a száraz alapanyagokat, ők pedig élvezettel kanalazták, öntögették, sütöttek-főztek.  Nagyon jó érzékeléses gyakorlat a különböző textúrájú dolgok tapizása, de azt hiszem, hogy ezeket a maszatoló tevékenységeket a jövőben inkább az udvaron fogjuk megvalósítani.



A játék után nekiláttunk csokis kekszet sütni. A gyerekek méricskéltek, öntöttek, kevertek-kavartak, és persze kóstolgattak.



 

No comments:

Post a Comment

Golyópálya

A gyerekek, különösen a kisfiam, nagyon szeretnek golyókkal játszani. Van egy fa golyópálya játékunk, ami nagyon népszerű, csak rendszeres...