Thursday, April 16, 2020

Tépőzár használata

Montessori úgynevezett öltöztető keretekkel tanítja a gyermeknek a tépőzár, gomb, cipzár, patent, csat, stb. használatát. Mivel nagy valószínűség szerint egyikünk háztartásában sem elérhetőek ezek a keretek, én ehhez gyakorlathoz összeszedtem minden félét itthonról, amin tépőzár található.

A feladatot egy kabáton mutattam be.

A feladat neve: tépőzár használata
Az eszköz leírása: egy keret, esetünkben kabát, aminek az egyik oldalán bolyhos szalagrészek, a másik oldalán pedig horgas szalagrészek találhatóak
A feladat közvetlen célja: megtanítani a gyermeknek a tépőzár kinyitását és visszazárását
A feladat közvetett célja: szem-kéz koordináció, finom motorikus mozgás, koncentráció és függetlenség fejlesztése
Önellenőrzés: a tépőzár akkor zár, ha a megfelelő oldalakat érintjük össze

A gyakorlat bemutatása:

1. A kabátot a földre/asztalra terítjük, úgy hogy a kapucni nézzen felénk (a tépőzárak elhelyezkedése így hasonlítanak legjobban az öltöztető keretre). A gyakorlatot fentről lefelé végezzük. Bal kezünket a kabát bal oldalára tesszük, és ellen tartunk, miközben jobb kézzel (három ujjas fogással) meghúzzuk a kabát jobb oldalát, amíg a tépőzár el nem válik.



2. Mindegyik tépőzárral ugyanígy teszünk, amíg a kabát ki nem nyílik.


3. Visszahajtjuk a kabátot, először a bal, majd a jobb oldalát, és a jobb oldalt fentről lefelé határozottan végignyomkodjuk, hogy visszazárjon a tépőzár.


A kabát után elővettem a tépőzáras lábbeliket, és hasonló módon kinyitottuk, majd visszazártuk őket.


Eszünkbe jutott, hogy van olyan overállunk, amin a tépőzár állítható, és megmutattam a gyerekeknek, hogyan lehet valamit szorosabbra vagy lazábbra tépőzárazni.


Előkerült a laptop táskám is, ezen a legnagyobb a tépőzáras felület, és tényleg nagyon erősen zár, két kéz is kevésnek bizonyult a kinyitásához.


Úgy tettük a feladatot érdekessé, hogy a zsebekbe kincseket rejtettem, köztük két játékot.


Találtam itthon egy kisebb tépőzár csíkot (mivel szeretem a csináld magad dolgokat, még egy korábbi projektből maradt), és készítettem a gyerekeknek két fejlesztő játékot, amit ki is próbáltunk. Egy lapra körberajzoltam a bedobós játékunk formáit, a lapot lelamináltam, és a formákra ragasztó pisztollyal ráragasztottam a tépőzár horgas felét. Filcből kivágtam ugyanezeket a formákat, és mindegyik hátuljára ragasztottam egy darabkát a tépőzár bolyhos feléből.


A gyerekeknek az volt a feladata, hogy a megfelelő formát a megfelelő helyre rögzítsék a tépőzár segítségével, majd leszedjék. Ezt a kislányom legalább háromszor megcsinálta egymás után.


A másik játék úgy készült, hogy fa pálcák végeire ragasztópisztoly segítségével tépőzár darabkákat ragasztottam, az egyik végére a horgosat, a másik végére pedig bolyhosat. Ezt mindenféle instrukció nélkül a gyerekek rendelkezésére bocsátottam, és kíváncsian vártam, hogy mit kezdenek vele. Érdekes formák születtek.


Az ötlet egyébként innen származik: https://www.pinterest.de/pin/358317714080570833/
Megmutattam azt is, hogyan építhetünk geometriai alakzatokat a pálcák segítségével.


A gyerekek csináltak a pálcákból egy nagy koronát, amit utána lefestettek.



No comments:

Post a Comment

Golyópálya

A gyerekek, különösen a kisfiam, nagyon szeretnek golyókkal játszani. Van egy fa golyópálya játékunk, ami nagyon népszerű, csak rendszeres...