A feladat neve: száraz tészta öntése egyik kancsóból a másikba
Az eszköz leírása: egy tálca, két egyforma kancsó (nekünk sajnos nem áll rendelkezésünkre), az egyikben száraztészta, kiskanál, egy kislapát és seprű
A feladat közvetlen célja: megtanítani a gyermeknek, hogyan kell átönteni a tésztát az egyik kancsóból a másikba.
A feladat közvetett célja: függetlenség, szem-kéz koordináció, koncentráció, önbizalom és önállóság fejlesztése.
Önellenőrzés: ha a gyermek kiönti a tésztát, összetakaríthatja a kislapáttal és a seprűvel.
A gyakorlat bemutatása:
1. Megmutatjuk a gyermeknek, hogyan fogja a kancsót: domináns kézzel a kancsó fülét fogjuk, a másik kezünket pedig a kancsó kiöntője alá helyezzük.
2. Ezt a feladatot kivételesen jobbról balra végezzük, a jobb oldali kancsót két kézzel fogva szép lassan átöntjük a száraztésztát a másik kancsóba, figyelve arra, hogy a kancsó szája ne érintkezzen a másik kancsóval.
3. Ha véletlenül kiömlik a tészta, feltakarítjuk a kislapáttal és a kisseprűvel.
4. Miután az összes tésztát átöntöttük a bal oldali kancsóba, három rövid mozdulattal elfordítjuk a tálcát óramutatóval ellentétes irányba, hogy a teli kancsó kerüljön a jobb oldalra.
A feladatot többféleképen variáltuk, mivel nincs két egyforma kancsónk, kitaláltam, hogy összekötöm a kanalazást és az öntést. Miután átöntöttük a kancsóból a tésztát a baloldali tálba, öntés helyett visszakanalaztuk azt a kancsóba.
A gyerekek ügyesnek bizonyultak a tésztaöntésben, így bonyolítottunk a feladaton, és a tésztát rizsre cseréltük.
Majd pedig vízre. A vizet tölcséren keresztül is öntöttük. A tölcsért az üres kancsóra helyeztük. A vizes feladathoz a seprű és lapát helyett szivacsot használtunk az esetleges kiöntések feltakarítására.
Öntöttünk vizet tölcsér nélkül is egyik kancsóból a másikba.
Utolsó feladatunk az volt, hogy a vizet megpróbáltuk elfelezni két azonos nagyságú üvegben. A víz egyik felét az első üvegbe öntöttük, a másik felét pedig a másodikba, majd három mozdulattal megfordítottuk a tálcát, és visszaöntöttük a vizet a kancsóba, először az egyik üvegből, majd a másikból.
A jó hír az, hogy ha sikerül a gyerekünknek elsajátítani az öntés művészetet, ezentúl reggelente kiszolgálhatja magát a müzlivel.J
Ma elvégeztünk egy kísérletet is, a „víz utazását”, amit youtube-on láttam, és már régóta szemeztem vele (https://www.youtube.com/watch?v=98IQQMK4PaI). A gyerekek vizet öntöttek 1-1 pohárba, amibe fejenként 5 csepp ételfestéket csepegtettek. Csak kék és zöld ételszínezéket találtam itthon, így ezeket használtam. Középre helyeztünk egy üres poharat, és belehajtogattunk mindegyikbe egy-egy papírtörlőt, úgy hogy a törlő egyik vége a folyadékba ért, a másikat pedig az üres pohárba vezettük.
A papír szép lassan elkezdett elszíneződni. Amíg vártunk a víz megjelenésére az üres pohárban, addig kiszinteztük az ovinkból kapott virág sablonokat, a következő kísérlethez. Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy az óvodavezető minden héten online eljuttatja a kidolgozott heti tématervet a szülőknek, akiknek így lehetőségük nyílik otthon foglalkoztatni a csemetéiket. A gyerekek kiszínezték a virágsablonokat, majd együtt kivágtuk őket, és felragasztottuk őket vastagabb papírra, amit aztán újból kivágtunk. Behajtogattuk a virágok szirmait, és egy részüket meleg vízbe tettük, másik részét pedig jeges vízben úsztattuk.
A virágok mind kinyíltak. A meleg vízben gyorsabban, mint a hidegben. Mielőtt kimentünk az udvarra, még vetettünk egy pillantást a poharakra is, és örömmel láttuk, hogy idő közben a középső pohárban alján is megjelent a víz, türkiz színben.
Mire bejöttünk az udvarról, még több víz vár minket, és a színek is egyre inkább összekeveredtek.
No comments:
Post a Comment