Az eszköz leírása: tálca, olló, papírlapok, különböző hosszúságú és
formájú vonalakkal
A feladat közvetlen célja: megtanítani a gyermeknek a vágást
A feladat közvetett
célja: finom motorikus mozgás, koncentráció
és függetlenség fejlesztése. Előkészítő gyakorlat az íráshoz
Önellenőrzés: a vágáshoz útmutatót adnak a vonalak
A
gyakorlat bemutatása:
1. Megmutatjuk a gyermeknek,
hogyan fogja az ollót: a domináns kezében, a nagyujjat és a középső ujjat
helyezzük az olló lyukas részébe, mutatóujjal pedig támasztjuk az ollót.
2. A papírt a
nyitott olló pengéi közé tesszük, és a pengéket összezárjuk.
3. A vonal mentén haladva
vágunk.
Könnyíthetünk a feladaton, ha nem
vonalat követjük, hanem sok kisebb vágást ejtünk a papírlapon, egymás mellett
kb. egy centiméter távolságra.
A feladat a vonalak hosszával
és formájával is bonyolítható, lehet egyenes, hullámos, cikkcakkos, stb.
Miután végeztünk a
gyakorlattal, különböző formákat vágtunk körbe, ez lehet geometriai alakzat is,
de a gyermekünk rajza is.
A kisfiam szereti lelaminálni a rajzait, és
körbevágni azokat.
A vágást gyakorolhatjuk szívószál aprításával (később használhatjuk őket fűzésre), esetleg bevagdoshatjuk a wc papír gurigát is, (a későbbiek során akár festhetünk is velük).
Nagyon látványos, ha
harmonikába hajtogatott krepp papírból vágunk ki embert. Nálunk a gyerekek a
hajtogatásban is segítettek, a rajznál arra figyeljünk, hogy csak fél embert
rajzoljunk, a kezüknél és a lábuknál csatlakoznak, ott ne vágjuk szét a papírt.
Készíthetünk terítőket is a
papírlapból. Hajtsuk őket félbe, vagy akár négybe, és vágjuk bele különböző
alakzatokat. Nálunk ebben Apa ügyes, a képen az ő keze munkája is látható.
Kinti játék helyett a játékkonyhában
műanyag késsel fa zöldségeket és gyümölcsöket vágtunk.
Ha ilyesmi nem áll a
rendelkezésünkre, akkor vághatunk helyette gyurmát is.
A nagyobb gyerekek kivehetik a
részüket a tízórai elkészítésében, például vajazó késsel segíthetnek banánt
aprítani.
Kreatív időtöltésként az
összevagdosott papírdarabokból ragasztással kollázs is készíthető.
No comments:
Post a Comment