Monday, April 27, 2020

Higénia


Bár az előző bejegyzésemben azt írtam, hogy kimerítettük az önmagunkról való gondoskodás témakörét, de a hétvégén megfogalmazódott bennem, hogy most különösen aktuális a higénia témakör, így tartottunk ezzel kapcsolatban is egy foglalkozást. Ezek a gyakorlatok nem tartoznak a Montessori módszer feladatai közé, de szerintem nagyon jópofák, és sokat lehet belőlük tanulni.

A gyerekekkel beszélgettünk a kézmosás fontosságáról, (a mostani időszakban ezt nem lehet eleget hangsúlyozni), a bacilusokról, a fogápolásról és a tisztálkodásról.

Még az írországi ovis időkben készítettem egy játékot a gyereknek, lelamináltam egy mosolygós fogat és egy szomorú fogat. A szupermarketek hirdető újságjaiból kivágtam képeket, amiket szintén lelamináltam, és megbeszéltük, hogy a képen látható élelmiszer jó-e a fogainknak. A cukros, és kevésbé egészséges dolgokat a szomorú fogacska alá tettük, az egészséges ételeket pedig a vidám fog alá. A gyerekek ezután egyedül szortírozták az élelmiszereket.




A bacilusok terjedését csillámporral szemléltettem, a kisfiam kézére csillámport szórtam, és megkértem, hogy fogjon meg egy tollat, amit utána a kislányom kezébe adtunk. Mind a toll, mind a kicsi keze csillámporos lett. Megbeszéltük, hogy a bacikat is úgy adjuk át egymásnak, ahogy a csillámport. A bacik, ahogy a csillámpor is, alapos kézmosással lemoshatóak, a gyerekek 20 másodpercig dörzsölték a kezüket.




Egy higéniával kapcsolatos kísérletet is elvégeztünk, amit a livinglifeandlearning.com–on olvastam. Egy sekély tálba vizet öntöttünk, aminek a tetejére csillámport szórtunk, majd mosogatószert nyomtunk a tál közepére, és figyeltük, ahogy a csillámpor eltávolodik a szertől.



A gyerekek fehérre festették egy-egy fél literes üvegnek az alját, amit utána rózsaszín papírlapra ragasztottunk, hogy még jobban hasonlítson egy fogra.


Akár egész fogsort is meg lehet csinálni ezzel a módszerrel, de nekünk nem állt rendelkezésünkre annyi fél literes üveg. Gyurmát tettünk a fogakra lepedékként, és a gyerekek fogkefével megmosták, amíg szép tiszta nem lett.




Megablocksszal pedig a fogselymezést gyakoroltuk. Az építőelem lyukas részeibe gyurmát tömtünk, majd a gyerekek egy madzag ide-oda húzogatásával megtisztítottak. Bár a napi fogmosást élveznék ennyire….



A kislányom annyira rákapott a tisztálkodásra, hogy játékból megfésülte az én régi babámat, a kisfiamnak pedig az az ötlete támadt, hogy adjunk a babára tiszta ruhát, és mosdassuk meg. Ez szuper játéknak bizonyult, szegény Nikolett babának már rég nem volt része ekorra gondoskodásban.




No comments:

Post a Comment

Golyópálya

A gyerekek, különösen a kisfiam, nagyon szeretnek golyókkal játszani. Van egy fa golyópálya játékunk, ami nagyon népszerű, csak rendszeres...