A feladat neve: cipzárazás
Az eszköz leírása: egy öltöztető keret, esetünkben egy cipzáras kabát
A feladat közvetlen célja: megtanítani a gyermeknek a cipzárazást
A feladat közvetett célja: szem-kéz koordináció, finom motorikus mozgás,
koncentráció és függetlenség fejlesztése
A
gyakorlat bemutatása:
1. A kabátot a földre/asztalra terítjük, úgy hogy a
kabát alja néz felénk (a cipzár elhelyezkedése így hasonlít legjobban
Montessori öltöztető keretéhez). A gyakorlatot fentről lefelé végezzük. Domináns
kezünkkel, háromujjas fogással fogjuk a cipzár fogó részét az anyagot pedig a
nem dominánssal.
2. Nem domináns kezünkkel kicsit ellen tartunk,
miközben a cipzárt lefelé húzzuk a felső szalagvégtől cipzár végszeméig.
4. Miután kicipzáraztuk a kabátot, szétnyitjuk, majd
visszahajtjuk, először a bal, majd a jobb oldalát. Ezzel bemutatjuk, hogy a
cipzár arra való, hogy összefogja ezt a két anyagot.
5. Visszacsúsztatjuk a cipzár végszemét a nyitóba.
6. Ezután visszacipzárazzuk a kabátot.
Készítettem a gyerekeknek egy gyakorló táblát, egy
kartonpapírra különböző hosszúságú be nem varrt cipzárakat ragasztottam, amiket
szorgalmasan fel-le húzkodtak, ennél a gyakorlatnál nem kell a cipzár visszacsúsztatásával bajlódni.
Elővettem a kislányom táskáját is, amibe kincset
rejtettem, ez még jobban motiválta őket arra, hogy kinyissák a cipzárt. A táskában visszazárható tasakok voltak építő kockával. A simító zárat is megtanultuk
kinyitni, és becsukni.
Sajnos nem sikerült olyan zacskót szereznem, aminek kis
műanyag darabka van a tetején, pedig annak működése még jobban hasonlított
volna a cipzárazásra.
Azért nagy hasznát vettük a tasakoknak, végre
kipróbáltuk a festés egy kevésbé maszatos módját is. Egy papírlapra különböző színű
festékeket nyomtam, amit utána óvatosan a zacskóba helyeztem. A gyerekek
élvezettel nyomkodták.
Egy kísérletet is elvégeztünk a tasakokkal, amivel
már régóta szemeztem, mert többször szembejött Pinteresten, itt érhető el: https://hu.pinterest.com/pin/448319337879614638/
Egy visszazárható tasakot kétharmadáig megtöltöttem
vízzel, majd kinyomtam belőle a levegőt, és megkérdeztem a gyerekeket, hogy
szerintük mi történne, ha ezeket átszúrnánk egy hegyes ceruzával. A kisfiam úgy
gondolta, hogy a víz kifolyik majd. Kipróbáltuk, és igaza lett. Először ki is
folyt, mert egyenesen vonalban, és gyorsan szúrtam át rajta a ceruzát. Gyorsan
megnéztem egy videót, és kiderült, hogy lassú, fúró mozdulatokkal kell átszúrni
a ceruzát, kissé ferdén. Csodák csodájára így egy csepp víz nem folyt ki a tasakból, pedig még mozgattuk is.
Egy nagyon jó játék ötletet is szeretnék megosztani, amit a hétvégén ki is próbáltunk. Szintén Pinteresten találtam rá
teljesen véletlenül, általában angolul szoktam rákeresni a különböző foglalkozásokra,
most is beírtam a böngészőbe, hogy zipper activities (cipzáras tevékenységek),
és feldobta a lego zip line-t, ami gyakorlatilag egy kötélpálya legoknak. Itt
elérhető: https://littlebinsforlittlehands.com/lego-zip-line-activity-stem-challenge/
Ezen felbuzdulva madzagot kötöttünk a csúszda és a
kisházunk közé, és építettünk két liftet, egyet legoból emberkéknek, egyet
pedig duploból az állatoknak. A gyerekek látszólag nagyon élvezték a lift
leengedését, és felhúzását (bár ott nem mindig voltak olyan lelkesek). Párszor
szét is esett a lift érkezésnél, de szerintem nagyon jópofa játék. Lehet vele
egyéb dolgokat is szállítani, virágot szedni a kertből, stb. A házban is
felhúzható, a lényeg, hogy a madzag egyik végét magasabb helyre kössük, a másikat
pedig alacsonyabbra.
No comments:
Post a Comment