Monday, April 20, 2020

Cipzárazás


A feladat neve: cipzárazás
Az eszköz leírása: egy öltöztető keret, esetünkben egy cipzáras kabát
A feladat közvetlen célja: megtanítani a gyermeknek a cipzárazást
A feladat közvetett célja: szem-kéz koordináció, finom motorikus mozgás, koncentráció és függetlenség fejlesztése


A gyakorlat bemutatása:

1. A kabátot a földre/asztalra terítjük, úgy hogy a kabát alja néz felénk (a cipzár elhelyezkedése így hasonlít legjobban Montessori öltöztető keretéhez). A gyakorlatot fentről lefelé végezzük. Domináns kezünkkel, háromujjas fogással fogjuk a cipzár fogó részét az anyagot pedig a nem dominánssal.

2. Nem domináns kezünkkel kicsit ellen tartunk, miközben a cipzárt lefelé húzzuk a felső szalagvégtől cipzár végszeméig.


4. Miután kicipzáraztuk a kabátot, szétnyitjuk, majd visszahajtjuk, először a bal, majd a jobb oldalát. Ezzel bemutatjuk, hogy a cipzár arra való, hogy összefogja ezt a két anyagot.


5. Visszacsúsztatjuk a cipzár végszemét a nyitóba.


6. Ezután visszacipzárazzuk a kabátot.




Készítettem a gyerekeknek egy gyakorló táblát, egy kartonpapírra különböző hosszúságú be nem varrt cipzárakat ragasztottam, amiket szorgalmasan fel-le húzkodtak, ennél a gyakorlatnál nem kell a cipzár visszacsúsztatásával bajlódni.




Elővettem a kislányom táskáját is, amibe kincset rejtettem, ez még jobban motiválta őket arra, hogy kinyissák a cipzárt. A táskában visszazárható tasakok voltak építő kockával. A simító zárat is megtanultuk kinyitni, és becsukni.




Sajnos nem sikerült olyan zacskót szereznem, aminek kis műanyag darabka van a tetején, pedig annak működése még jobban hasonlított volna a cipzárazásra.



Azért nagy hasznát vettük a tasakoknak, végre kipróbáltuk a festés egy kevésbé maszatos módját is. Egy papírlapra különböző színű festékeket nyomtam, amit utána óvatosan a zacskóba helyeztem. A gyerekek élvezettel nyomkodták.



Egy kísérletet is elvégeztünk a tasakokkal, amivel már régóta szemeztem, mert többször szembejött Pinteresten, itt érhető el: https://hu.pinterest.com/pin/448319337879614638/
Egy visszazárható tasakot kétharmadáig megtöltöttem vízzel, majd kinyomtam belőle a levegőt, és megkérdeztem a gyerekeket, hogy szerintük mi történne, ha ezeket átszúrnánk egy hegyes ceruzával. A kisfiam úgy gondolta, hogy a víz kifolyik majd. Kipróbáltuk, és igaza lett. Először ki is folyt, mert egyenesen vonalban, és gyorsan szúrtam át rajta a ceruzát. Gyorsan megnéztem egy videót, és kiderült, hogy lassú, fúró mozdulatokkal kell átszúrni a ceruzát, kissé ferdén. Csodák csodájára így egy csepp víz nem folyt ki a tasakból, pedig még mozgattuk is.


Egy nagyon jó játék ötletet is szeretnék megosztani, amit a hétvégén ki is próbáltunk. Szintén Pinteresten találtam rá teljesen véletlenül, általában angolul szoktam rákeresni a különböző foglalkozásokra, most is beírtam a böngészőbe, hogy zipper activities (cipzáras tevékenységek), és feldobta a lego zip line-t, ami gyakorlatilag egy kötélpálya legoknak. Itt elérhető: https://littlebinsforlittlehands.com/lego-zip-line-activity-stem-challenge/

Ezen felbuzdulva madzagot kötöttünk a csúszda és a kisházunk közé, és építettünk két liftet, egyet legoból emberkéknek, egyet pedig duploból az állatoknak. A gyerekek látszólag nagyon élvezték a lift leengedését, és felhúzását (bár ott nem mindig voltak olyan lelkesek). Párszor szét is esett a lift érkezésnél, de szerintem nagyon jópofa játék. Lehet vele egyéb dolgokat is szállítani, virágot szedni a kertből, stb. A házban is felhúzható, a lényeg, hogy a madzag egyik végét magasabb helyre kössük, a másikat pedig alacsonyabbra.





No comments:

Post a Comment

Golyópálya

A gyerekek, különösen a kisfiam, nagyon szeretnek golyókkal játszani. Van egy fa golyópálya játékunk, ami nagyon népszerű, csak rendszeres...