Thursday, April 30, 2020

Írószer, irodaszer másképp


Akár hiszitek, akár nem, a ceruzahegyezés is a Montessori feladatok közé tartozik. Eredetileg nem terveztem volna ennek külön bejegyzést szentelni, de úgy döntöttem, hogy tartok egy foglalkozást a gyerekeknek, ahol bemutatom az írószerekben és irodaszerekben rejlő lehetőségeket.

A feladat neve: ceruzahegyezés
Az eszköz leírása: ceruza, hegyező, tálca, és egy kis tálka a szemétnek
A feladat közvetlen célja: megtanítani a gyermeknek a ceruzahegyezést
A feladat közvetett célja: szem-kéz koordináció, finom motorikus mozgás, koncentráció, függetlenség és rendszeretet fejlesztése. Megtanítani a gyermeknek, hogyan gondoskodjon a környezetéről az osztályteremben.
Önellenőrzés: ha a ceruza nem lesz hegyes

 

A gyakorlat bemutatása:

1. A tompa ceruzát domináns kézzel megfogjuk, a másikban pedig hegyezőt tartjuk.

2. A ceruzát beledugjuk a hegyezőbe.


3. A ceruzát és a hegyezőt a tálka fölé tartjuk, és forgatjuk. Időnként kihúzzuk, hogy ellenőrizzük a hegyét.


4. A kihegyezett ceruzát a hegyes ceruzák közé tesszük.


5. Végezetül kiürítjük a szemetet.


A feladat elvégzése után a vonalzó bemutatása következett. Meglepő módon, még sosem adtam a gyerekek kezébe, így érdeklődéssel fogadták. Megmutattam, hogy milyen könnyű egyenes vonalat húzni vele, és rajzoltam pár geometriai alakzatot, majd a gyerekek rendelkezésére bocsátottam a vonalzókat. Elég sokáig elrajzolgattak.



A vonalzóval mértünk is.


Ezután elővettük a lyukasztót (már használtuk párszor), és a gyerekek az imént rajzolt háromszög mentén kilyukasztották a papírlapot.



A gyerekek gémkapcsokkal is megismerkedtek. Pár hete az egyik sétánk alkalmával találtak egyet, és csatnak hitték, így ideje volt megmutatni, hogy valójában papírok összekapcsolására való.
Természetesen egyéb fejlesztő gyakorlatokra is alkalmazhatjuk, szerencsére elegendő mennyiségű gémkapocs állt rendelkezésünkre, hogy újra elővegyük a számos kártyáinkat (ezúttal 6-tól 10-ig), és a kisfiam azt a feladatot kapta, hogy annyi gémkapcsot tegyen a kártyára, amennyi a kártyán szereplő szám.



A lányom közben az egymásba fűzött kapcsokkal játszott, és egy ideig a tűzőgéppel is próbálkozott, de egyedül nem sikerült elég erősen megnyomnia, hogy kapocs kerüljön a papírba.


Az irodaszereknél maradva egy írással kapcsolatos gyakorlatot is csináltunk rajzszöggel. A gyerekek a felügyeletem mellett minden nap használnak rajzszöget, mert amikor reggelente megbeszéljük, hogy milyen nap van, hányadikát írunk, és milyen az időjárás, ők tűzhetik fel a megfelelő kártyákat a naptárként szolgáló parafatáblára. A parafatáblára most felrögzítettem egy A4-es lapot, rajta B betűvel, a gyerekek pedig a vonalak mentén teleszúrták a papírt.



Végezetül nekiláttunk elkészíteni az anyák napi üdvözlőkártyákat a nagymamáknak. Villával festettünk színes tulipánokat.





No comments:

Post a Comment

Golyópálya

A gyerekek, különösen a kisfiam, nagyon szeretnek golyókkal játszani. Van egy fa golyópálya játékunk, ami nagyon népszerű, csak rendszeres...